top of page

Biuletyn Informacyjny - styczeń 2025

Zdjęcie autora: banaszewska.plbanaszewska.pl


Nowy rok przynosi istotne zmiany w prawie medycznym oraz zapowiedzi kolejnych reform, które mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia. W styczniowym wydaniu naszego biuletynu przyglądamy się najnowszym przepisom, analizujemy ich konsekwencje oraz omawiamy projektowane zmiany legislacyjne.

 

 

LEKI:

 

10 stycznia 2025 r. został opublikowany Komunikat Ministra Zdrowia dotyczący produktów leczniczych niepodlegających finansowaniu w ramach procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych

 

Minister Zdrowia ogłasza listę produktów leczniczych niepodlegających finansowaniu w ramach procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych na podstawie art. 47f ust. 3 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 października 2020 r. o Funduszu Medycznym.

 

W treści komunikatu Minister Zdrowia informuje, że pacjenci, którzy rozpoczęli leczenie produktem leczniczym niepodlegającym finansowaniu w ramach procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych przed dniem obowiązywania właściwego wykazu, mogą kontynuować leczenie pod warunkiem udowodnienia jego dotychczasowego skuteczności.


 

20 stycznia 2024 roku w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów została opublikowana informacja na temat przygotowywanej ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw

 

Istotę rozwiązań planowanych w projekcie ustawy opisano aż w 52 punktach, których zakres wskazuje na to, zmiany dotyczyć będą wielu przepisów ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego.

Większość z opisanych w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zmian była zapowiadana już wcześniej, podczas ubiegłorocznych prekonsultacji Ministerstwa Zdrowia z przedstawicielami przemysłu farmaceutycznego. Istotą planowanych rozwiązań jest eliminacja albo ograniczenie m.in. następujących problemów:


a) Uproszczenie przepisów dotyczących wielkości dostaw;

b) Usunięcie przepisu dotyczącego obowiązku dostaw leków deficytowych do 10 hurtowni - praktyczna realizacja przepisów o równym podziale leków deficytowych do 10 największych hurtowni istniejących w Rzeczypospolitej Polskiej jest w praktyce nierealizowalna, ponieważ obecnie nie ma żadnej hurtowni spełniającej kryteria ustawowe;

c) Wydłużenie ważności analiz HTA;

d) Proponuje się zmianę zasad umarzania postępowań refundacyjnych;

e) Zmiana przepisów dotyczących siedziby przedstawiciela – wymóg, aby przedstawiciel ten miał siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest niezgodny z prawem unijnym;

f) Proponuje się ograniczyć obowiązek publikowania protokołów negocjacyjnych do publikacji protokołów jedynie przy wydaniu negatywnych uchwał dla leków nieposiadających swojego odpowiednika w wykazie leków refundowanych w danym wskazaniu;

g) proponuje się powrót do wcześniejszych zasad bez obowiązkowego obniżania ceny o 25%;

h) Proponuje się zwiększenie limitu dla surowców farmaceutycznych do poziomu 25 percentyla, aby były traktowane sprawiedliwie względem innych leków;

i) proponuje się uregulowanie w ustawie refundacyjnej zakazu refundowania leków wydawanych bez przepisu lekarza (OTC);

j) proponuje się wprowadzenie dodatkowej możliwości wezwania wnioskodawcy przez Ministra Zdrowia do złożenia wniosku refundacyjnego na wyczekiwany przez świadczeniobiorców lek;

k) proponuje się wpisanie do art. 30 ustawy refundacyjnej wyłączeń dla importerów równoległych, polegających na braku konieczności negocjacji cenowych z Komisją Ekonomiczną oraz mniejszego zakresu informacji przekazywanych we wniosku refundacyjnym;

l) Proponuje się, aby wnioskodawcy byli zobligowani przedstawiać Ministrowi Zdrowia dokument o wprowadzeniu leku do obrotu po pozytywnym rozstrzygnięciu Ministra Zdrowia w Systemie Obsługi List Refundacyjnych w zakresie refundacji, a przed wydaniem decyzji administracyjnej w tym zakresie;

m) proponuje się zmiany w zakresie funkcjonowania importu docelowego i refundacji produktów sprowadzanych w ramach tego importu;

n) proponuje się nadanie nowego brzmienia art. 9 ust. 1 ustawy refundacyjnej, aby z literalnego brzmienia tego przepisu wynikało, że elementy w nim wskazane tworzą cenę hurtową brutto;

o) doprecyzowania wymagają przepisy regulujące tzw. „cenę progową;

p) Proponuje się wprowadzić w art. 15 ust. 3c ustawy refundacyjnej zmiany w kierunku określenia sposobu zmiany grupy limitowej dla leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobu medycznego, dla którego w decyzji nie ustalono grupy limitowej;

q) Proponuje się wprowadzenie obowiązku informowania Ministra Zdrowia przez wnioskodawców o planach złożenia w następnym roku kalendarzowym wniosku o objęcie refundacją leku, środka spożywczego specjalnego przeznaczenia żywieniowego, wyrobu medycznego, który nie ma odpowiednika refundowanego;

r) proponuje się ograniczenie zakresu tajemnicy refundacyjnej;

s) proponuje się szereg zmian w ustawie refundacyjnej w rozdziale 6 Apteki i osoby uprawnione;


 

ZDROWIE:


1 stycznia 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Prezesa NFZ nr 132/2024/DSOZ w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna


W zarządzeniu wprowadzono modyfikacje w następujących obszarach:


  1. W treści normatywnej wprowadzono zmiany porządkowe związane z aktualizacją przepisów (odwołania do Dziennika Ustaw);

  2. Zmodyfikowano opis świadczenia – TK tętnic wieńcowych;

  3. Zmodyfikowano wzory umów;

  4. Rozszerzono możliwości rozliczania wybranych procedur w zakresie ortopedii i traumatologii narządu ruchu;

  5. Zmodyfikowano opis świadczenia – podanie immunoglobuliny anty RhD.

 

 

3 stycznia 2025 roku został opublikowany projekt Rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego opieki nad pacjentem z zespołem stopy cukrzycowej


Program pilotażowy regulowany przez rozporządzenie ma na celu ocenę organizacji, jakości i efektów opieki nad świadczeniobiorcami z zespołem stopy cukrzycowej. Leczenie schorzenia ma być prowadzone przez zespół, w skład którego wchodzić będą zarówno specjaliści z oddziału zabiegowego (chirurgia ogólna), jak i zachowawczego (chorób wewnętrznych), co zagwarantować ma powszechność przyjętego rozwiązania. Dodatkową korzyścią dla pacjentów, w ramach proponowanego w projekcie planu leczenia ma być gwarancja wizyt kontrolnych, w trakcie których oceniany będzie postęp gojenia. Projekt rozporządzenia wydłuża czas trwania programu o 12 miesięcy oraz wprowadza możliwość jego realizacji przez pięć nowych ośrodków pilotażowych (w sumie 6 realizatorów programu).


 

 

9 stycznia 2025 roku został opublikowany projekt Rozporządzenie w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej


Proponowana zmiana ma umożliwić zastosowanie współczynników korygujących wartość ryczałtu systemu zabezpieczenia, w związku z posiadanym przez świadczeniodawcę certyfikatu akredytacyjnego, w okresie rozliczeniowym obejmującym 2025 r., Zmiana ma mieć zastosowanie również do podmiotów, w przypadku których ważność takiego certyfikatu wygasła przed rozpoczęciem okresu planowania, a jednocześnie nie została zakończona procedura oceniająca prowadzona w związku z wnioskiem o odnowienie akredytacji.

Ze zmiany tej będą mogły skorzystać podmioty, które z odpowiednim wyprzedzeniem dopełniły wszelkich formalności w celu odnowienia akredytacji, natomiast nie uzyskały nowych certyfikatów akredytacyjnych przed rozpoczęciem okresu planowania.


Warunkiem skorzystania z tej możliwości było przekazanie dyrektorowi oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, do końca lutego 2024 r.:


a) certyfikatu akredytacyjnego dotyczącego posiadanych profili systemu zabezpieczenia, którego ważność wygasła przed rozpoczęciem okresu planowania;

b) oświadczenia kierownika podmiotu leczniczego, że mimo złożenia wniosku o udzielenie akredytacji na kolejny okres, nie później niż 6 miesięcy przed upływem ważności certyfikatu, nie została zakończona procedura oceniająca.

 

 

15 stycznia 2025 roku został opublikowany projekt Rozporządzenia zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych.


Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych, polegające na dodaniu w lp. 2, w Programie profilaktyki raka szyjki macicy, nowych rodzajów badań profilaktycznych – testu HPV HRz gentypowaniem HPV 16/18oraz cytologii na podłożu płynnym.

Przyjęto, że wykonanie testu HPV HR w ramach programu, będzie się odbywać u kobiet w wieku 25–64 lata, cyklicznie co 5 lat. W przypadku uzyskania dodatniego wyniku testu HPV HR, ta sama próbka materiału wykorzystana będzie do wykonania LBC (triage). Materiał do badań będzie pobierany u świadczeniodawców podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej przez lekarzy specjalistów położnictwa i ginekologii, lub lekarzy w trakcie specjalizacji z położnictwa i ginekologii oraz przez uprawnione położne. Ocenę materiału przeprowadzi medyczne laboratorium diagnostyczne wpisane do ewidencji prowadzonej przez Krajową Radę Diagnostów Laboratoryjnych lub zakład patomorfologii, posiadające pracownię cytologiczną oraz pracownię molekularną.

Regulacja ta powinna przyczynić się do lepszego wykrywania choroby na bardzo wczesnym etapie oraz identyfikowania kobiet w grupie ryzyka rozwoju nowotworu.


 

21 stycznia 2025 roku weszło w życie Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko - Dentystycznego Egzaminu Końcowego


Projektowane rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 14f ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zgodnie z którym minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia wysokość wynagrodzenia dla członków i przewodniczących Zespołów Egzaminacyjnych. Obecnie wysokość przedmiotowych wynagrodzeń reguluje § 18 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 kwietnia 2021 r. w sprawie Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego, zgodnie, z którym wysokość wynagrodzenia przewodniczącego Zespołu Egzaminacyjnego oraz przewodniczącego komisji, wynosi 500 zł za posiedzenie, natomiast wysokość wynagrodzenia członka Zespołu Egzaminacyjnego oraz członka komisji wynosi 300 zł za posiedzenie.

Po zmianie maksymalne wynagrodzenie dla przewodniczącego Zespołu Egzaminacyjnego oraz przewodniczącego komisji wyniesie 1000 zł, a członka Zespołu Egzaminacyjnego oraz komisji 500 zł. Maksymalne stawki wynagrodzeń, o których mowa powyżej, zostały podwyższone, gdyż Centrum Egzaminów Medycznych, zgłaszało coraz większe trudności z powołaniem członków do Zespołów Egzaminacyjnych i komisji, ze względu niewspółmierność wypłacanego dotychczas wynagrodzenia do nakładu pracy i czasu wymaganych od członków Zespołów Egzaminacyjnych.


 

8 stycznia 2025 roku weszło w życie Zarządzenie nr 3/2025/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniające zarządzenie w sprawie umów o realizację programu pilotażowego w zakresie koordynowanej opieki medycznej nad chorymi z neurofibromatozami oraz pokrewnymi im rasopatiami


Wprowadzone zarządzeniem zmiany dotyczą:


a) § 4 zmienianego zarządzenia – w związku rozszerzeniem wykazu realizatorów programu pilotażowego (określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia) o nowych świadczeniodawców, tj. ośrodki koordynujące, realizujące program pilotażowy w zakresie koordynowanej opieki medycznej nad chorymi z neurofibromatozami oraz pokrewnymi im rasopatiami, w celu zawarcia umowy o udzielanie świadczeń z ww. ośrodkami, dodany został przepis stanowiący, iż w przypadku ośrodków koordynujących, oddział wojewódzki Funduszu w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2024 r. obowiązany jest do weryfikacji, spełniania przez ww. ośrodki koordynujące, warunków wymaganych do realizacji pilotażu;

b) załącznika nr 2 do zarządzenia - Katalog produktów rozliczeniowych programu pilotażowego w zakresie koordynowanej opieki medycznej nad chorymi z neurofibromatozami oraz pokrewnymi im rasopatiami -zmiany w załączniku dotyczą wyceny zakresu świadczeń, tj. zwiększenia wyceny poszczególnych produktów rozliczeniowych.

 

 

15 stycznia 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia Nr 5/2025/DSOZ w sprawie zmiany zarządzenia zmieniającego zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką


Zarządzenie wprowadza zmiany w zarządzeniu Nr 94/2024/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 23 września 2024 r. zmieniającym zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń – leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką.


Zmiany obejmują:


a) zmianę proporcji czasu pracy przeznaczonego na realizację świadczeń w warunkach domowych przez podmioty, które posiadają umowy na fizjoterapię ambulatoryjną.

b) przesunięcie terminu obowiązywania przepisów dotyczących odstąpienia od realizacji świadczeń fizjoterapii domowej w ramach zawartych umów na fizjoterapię ambulatoryjną na dzień1 stycznia 2026 r.

c) wprowadzenie współczynnika 0,92 dla produktów rozliczeniowych służących do rozliczania świadczeń udzielonych w warunkach domowych przez podmioty posiadające umowę na zakres fizjoterapia ambulatoryjna i fizjoterapia ambulatoryjna dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Współczynnik został określony z uwzględnieniem maksymalnej ceny za punkt obowiązującej w umowach zawartych na fizjoterapię ambulatoryjną. Zastosowanie współczynnika ma na celu doprowadzenie do wyrównania poziomu finansowania tych samych świadczeń realizowanych w dwóch odrębnych zakresach.

Zmiany te prowadzą do wydłużenia okresu wdrożenia regulacji polegających na odstąpieniu od realizacji świadczeń fizjoterapii domowej w ramach zawartych umów na fizjoterapię ambulatoryjną.


 

 

21 stycznia 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 6/2025/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne oraz leczenie szpitalne - świadczenia wysokospecjalistyczne

 

 

21 stycznia 2025 roku Komunikat w sprawie wysokości kwoty, o której mowa w art. 8d ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o konsultantach w ochronie zdrowia


Komunikat został wydany w związku wejściem w życie ustawy budżetowej na rok 2025 z dnia 9 stycznia 2025 r. Zwaloryzowana kwota związana z korzyściami Konsultantów krajowych w ochronie zdrowia, której koszt nie został pokryty przez instytucje go zatrudniającą wynosi 559,69 zł.

 

 

8 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page