Dziś wchodzi w życie zmiana ustawy prawo farmaceutyczne określana jako - 𝗔𝗽𝘁𝗲𝗸𝗮 𝗱𝗹𝗮 𝗮𝗽𝘁𝗲𝗸𝗮𝗿𝘇𝘆 𝟮.𝟬
Zgodnie z nowymi przepisami od 𝟮𝟴 𝘄𝗿𝘇𝗲𝘀́𝗻𝗶𝗮 niedozwolone jest przejęcie kontroli, w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów, nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną, jeżeli:
podmiotem przejmującym kontrolę jest podmiot inny niż farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, albo spółka jawna lub partnerska, której wspólnikami są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu.
w wyniku przejęcia kontroli nad podmiotem prowadzącym aptekę ogólnodostępną członkowie grupy kapitałowej, do której należy podmiot przejmujący kontrolę, prowadziliby łącznie więcej niż 4 apteki ogólnodostępne
podmiot przejmujący kontrolę, wspólnik lub partner spółki będącej podmiotem przejmującym kontrolę:
jest wspólnikiem lub partnerem w spółce lub spółkach, które prowadzą łącznie co najmniej 4 apteki ogólnodostępne, lub
prowadzi co najmniej 4 apteki ogólnodostępne albo podmiot lub podmioty przez niego kontrolowane w sposób bezpośredni lub pośredni, w szczególności podmiot lub podmioty zależne w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów, prowadzą co najmniej 4 apteki ogólnodostępne, lub
jest członkiem grupy kapitałowej w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów, której członkowie prowadzą łącznie co najmniej 4 apteki ogólnodostępne, lub
wchodzi w skład organów spółki posiadającej zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej lub zajmującej się pośrednictwem w obrocie produktami leczniczymi.
Zakazu nie stosuje się, jeżeli przejęcie kontroli nastąpiło w wyniku nabycia spadku.
𝗖𝗼𝗳𝗻𝗶𝗲̨𝗰𝗶𝗲 𝘇𝗲𝘇𝘄𝗼𝗹𝗲𝗻𝗶𝗮 𝘇𝗮 𝗻𝗮𝗿𝘂𝘀𝘇𝗲𝗻𝗶𝗲 𝘇𝗮𝗸𝗮𝘇𝘂
Wojewódzki inspektor farmaceutyczny cofa zezwolenie na prowadzenie apteki ogólnodostępnej podmiotowi, nad którym nastąpiło przejęcie kontroli wbrew o którym mowa powyżej.
Wojewódzki inspektor farmaceutyczny cofa zezwolenia w liczbie niezbędnej do przywrócenia stanu zgodnego z prawem, począwszy od zezwoleń wydanych najpóźniej, chyba że uzna, iż szczególnie ważny interes pacjentów korzystających z usług poszczególnych aptek przemawia za cofnięciem innych zezwoleń.
Decyzja o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej jest wydawana w oparciu o stan z chwili przejęcia kontroli.
Stronami postępowania w sprawie cofnięcia zezwolenia są podmiot lub podmioty, nad którymi została przejęta kontrola. A to oznacza, że podmiotowi przejmującemu nie przysługują prawa strony tj. nie ma wglądu w akta, nie może składać wyjaśnień i nie może zaskarżyć decyzji o cofnięciu zezwolenia.
Za naruszenie zakazu wojewódzki inspektor farmaceutyczny wymierza w drodze decyzji karę w wysokości od 𝟱𝟬 𝟬𝟬𝟬 𝘇ł do 𝟱 𝟬𝟬𝟬 𝟬𝟬𝟬 𝘇ł.
𝗗𝗼𝗱𝗮𝘁𝗸𝗼𝘄𝗲 𝘇𝗺𝗶𝗮𝗻𝘆 𝘂𝘀𝘁𝗮𝘄𝘆 𝘄𝗽𝗿𝗼𝘄𝗮𝗱𝘇𝗮𝗷𝗮̨:
zmniejszenie częstotliwości kontroli inspekcji farmaceutycznej z 3 do 5 lat