Projekt zmieniający wymagania dla Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego.
Projektowane rozporządzenie ma na celu umożliwienie podmiotom leczniczym dostosowanie się do wymagań określonych w tym rozporządzeniu w zakresie:
zapewnienia na stanowisku ordynatora SOR, bądź jego kierownika, lekarza o określonych kwalifikacjach
posiadania lotniska lub lądowiska.
Zgodnie z aktualnym brzmieniem rozporządzenia SOR ordynatorem oddziału (lekarzem kierującym oddziałem) może być lekarz:
posiadający tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny ratunkowej albo
po drugim roku specjalizacji w dziedzinie medycyny ratunkowej, który kontynuuje szkolenie specjalizacyjne i posiada jednocześnie specjalizację lub tytuł specjalisty w dziedzinie anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, chirurgii dziecięcej, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ortopedii i traumatologii, pediatrii, neurologii lub kardiologii.
Jednocześnie z obecnym brzmieniem rozporządzenia SOR wskazuje, że do dnia 31 grudnia 2024 r. ordynatorem oddziału (lekarzem kierującym oddziałem) może być lekarz systemu.
Projekt zmiany rozporządzenia zakłada nowe wymagania dla lekarzy kierujących SOR, muszą oni posiadać:
tytuł specjalisty w dziedzinie medycyny ratunkowej albo
specjalizację I lub II stopnia lub tytuł specjalisty w dziedzinie anestezjologii
i intensywnej terapii, intensywnej terapii, chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, chirurgii dziecięcej, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ortopedii i traumatologii, pediatrii, neurologii lub kardiologii i jednocześnie:
- być po drugim roku specjalizacji w dziedzinie medycyny ratunkowej, kontynuującym szkolenie specjalizacyjne w tej dziedzinie lub
- posiadać doświadczenie w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w wymiarze co najmniej 3 tysięcy godzin, nabyte w szpitalnym oddziale ratunkowym, w okresie ostatnich 5 lat.
Projekt rozporządzenia SOR wydłuża obowiązek posiadania całodobowego lotniska lub lądowiska do 31 grudnia 2026 roku.
Lądowiska powstałe przed dniem wejścia w życie projektowanej zmiany rozporządzenia, które ze względów konstrukcyjnych:
nie mogą uzyskać nośności 5700 kg MTOM,
nie mogą przyjąć śmigłowców o maksymalnym wymiarze D=15m,
nie posiadają wymaganej niezabudowanej przestrzeni – Airgap albo przestrzeń ta nie spełnia swojej roli w wyniku posiadania parametrów niezgodnych z wymaganiami załącznika do rozporządzenia
- mogą być użytkowane w zakresie, w jakim otrzymają wpis o ograniczeniach użytkowych w dokumentacji podmiotu leczniczego utworzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia w celu realizacji zadań lotniczych zespołów ratownictwa medycznego.
Planowany termin wejścia w życie: 31 grudnia 2024 rok.