top of page

Raport samooceny – Uczelnia przed wizytacją PKA - cz.2

Zdjęcie autora: banaszewska.plbanaszewska.pl

Zaktualizowano: 31 sty



Uczelnia przed wizytacją Polskiej Komisji Akredytacyjnej jest odpowiedzialna za przygotowanie raportu samooceny będącego zaprezentowaniem wizytowanego kierunku, pokazaniem jak funkcjonuje, jaką ma strategię rozwoju, a także przedstawieniem obserwowanych i spodziewanych efektów uczenia się w zakresie edukacji.

 

Dziś omówimy najważniejsze elementy drugiego kryterium raportu samooceny - Realizacja programu studiów: treści programowe, harmonogram realizacji programu studiów oraz formy i organizacja zajęć, metody kształcenia, praktyki zawodowe, organizacja procesu nauczania i uczenia się.

 

Drugie kryterium w raporcie samooceny Uczelni musi wskazywać na dobór kluczowych treści kształcenia. Uczelnia zobowiązana jest wskazać przykładowe powiazania treści kształcenia z kierunkowymi efektami uczenia się. Dodatkowym bardzo ważnym elementem jest wskazanie doboru metod kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, w szczególności umożliwiających rozwijanie umiejętności praktycznych. W tym aspekcie warto poruszyć temat możliwości korzystania z metod i technik kształcenia na odległość. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz aktów wykonawczych istnieje możliwość prowadzenia przez uczelnie studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wyłącznie w ograniczonym zakresie.


 

Co do zasady liczba punktów ECTS, jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nie może być większa niż 50% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów na danym poziomie – w przypadku studiów o profilu praktycznym oraz 75% liczby punktów ECTS koniecznej do ukończenia studiów na danym poziomie – w przypadku studiów o profilu ogólnoakademickim. Należy jednak pamiętać, że kierunki standaryzowane muszą przestrzegać w tym zakresie standardu, który przewiduje inną liczbę punktów ECTS jaka może być uzyskana w ramach kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.


Jednocześnie zgodnie z rozporządzeniem w sprawie studiów, zajęcia mogą być prowadzone z wykorzystaniem takich metod jeżeli spełniono łącznie następujące wymagania:

  • nauczyciele akademiccy i inne osoby prowadzące zajęcia są przygotowani do ich realizacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, a realizacja zajęć jest na bieżąco kontrolowana przez uczelnię

  • dostęp do infrastruktury informatycznej i oprogramowania umożliwia synchroniczną i asynchroniczną interakcję między studentami a nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia

  • zapewniono materiały dydaktyczne opracowane w formie elektronicznej

  • studenci mają możliwość osobistych konsultacji z nauczycielami akademickimi i innymi osobami prowadzącymi zajęcia w siedzibie uczelni lub w jej filii

  • weryfikacja osiągnięcia przez studentów efektów uczenia się odbywa się przez bieżącą kontrolę postępów w nauce

  • studenci odbyli szkolenia przygotowujące do udziału w tych zajęciach.


Polska Komisja Akredytacyjna weryfikuje także w tym zakresie sposoby dostosowania procesu uczenia się do zróżnicowanych potrzeb grupowych i indywidualnych studentów, w tym potrzeb studentów z niepełnosprawnością, jak również możliwości realizowania indywidualnych ścieżek kształcenia.

W zakresie tego kryterium Uczelnie zobowiązane są także do wykazania jakie formy studiów oferowane są w ramach wizytowanego kierunku oraz proporcje liczby godzin przypisanych poszczególnym formom. Dodatkowo ważnym kryterium oceny będzie liczebność grup studenckich. Warto tutaj podkreślić, że zajęcia powinny być prowadzone w grupach, które umożliwiają uzyskiwanie efektów uczenia się zakładanych w programie studiów. Liczebność grup może wynikać z wytycznych wydanych przez Senat lub z zarządzenia Rektora oraz oczywiście ze standardu kształcenia. Liczebność grup musi stwarzać warunki do zapewnienia studentom bezpieczeństwa w czasie wykonywania zajęć oraz zapewnia nabywanie poszczególnych efektów uczenia się na odpowiednim poziomie.


 

W kryterium drugim Uczelnia będzie zobowiązana także do wskazania miejsc praktyk oraz sposobu ich realizacji. Najczęściej praktyki będą odbywać się w oparciu o porozumienia zawarte między Uczelnią, a pracodawcami. Uczelnia zobowiązana jest do zapewniania miejsca praktyk, ale student może także samodzielnie wskazać takie miejsce pod warunkiem zatwierdzenia go przez osobę sprawująca nadzór nad praktykami. Kryteria doboru miejsc praktyk oraz kryteria jakościowe określa Uczelnia. Należy podkreślić, że kwalifikacje opiekunów praktyk muszą umożliwiać prawidłową realizację praktyk. Metody weryfikacji osiągania zakładanych efektów uczenia się podczas praktyk muszą być trafnie dobrane oraz umożliwiać skuteczną ocenę osiągnięcia efektów uczenia się przez studenta. Należy pamiętać, że to Uczelnia sprawuje nadzór nad prawidłową realizacją praktyk – nawet w przypadku samodzielnego wyboru miejsca praktyk przez studenta. W tym celu Uczelnia zobowiązana jest nadzorować praktyki w oparciu o formalnie przyjęte zasady i kryteria, które muszą zostać spełnione przez miejsca odbywania praktyk. Szczególnie istotnym jest aby Uczelnia wprowadziła zasady i kryteria, na podstawie których zatwierdzane są miejsca odbywania praktyki samodzielnie wybranej przez studenta.


 

Raport samooceny przygotowywany przez Uczelnię jest jednym z podstawowych źródeł wiedzy, które będzie wykorzystane przez zespół oceniający Polskiej Komisji Akredytacyjnej. W zakresie kryterium drugiego jego głównym celem jest przedstawienie treści programowych, harmonogramu realizacji programu studiów oraz form i organizacji zajęć, metod kształcenia, praktyk zawodowych, organizacji procesu nauczania i uczenia się. We wzorze raportu samooceny zawarte zostały wskazówki mówiące o tym, co warto rozważyć i do czego odnieść się w raporcie. Warto zwrócić uwagę na te elementy. Uwzględnienie wskazówek umożliwi dokonanie pełnej samooceny, a następnie przeprowadzenie rzetelnej oceny przez zespól oceniający PKA.






7 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page