top of page

Raport samooceny – Uczelnia przed wizytacją PKA cz. 5

Zdjęcie autora: banaszewska.plbanaszewska.pl

Zaktualizowano: 31 sty



Uczelnia przed wizytacją Polskiej Komisji Akredytacyjnej jest odpowiedzialna za przygotowanie raportu samooceny będącego zaprezentowaniem wizytowanego kierunku, pokazaniem jak funkcjonuje, jaką ma strategię rozwoju, a także przedstawieniem obserwowanych i spodziewanych efektów uczenia się w zakresie edukacji.

 

Dziś omówimy najważniejsze elementy piątego kryterium raportu samooceny


Infrastruktura i zasoby edukacyjne wykorzystywane w realizacji programu studiów oraz ich doskonalenie.

 

Uczelnia w omawianym kryterium zobowiązana jest wykazać wykorzystywaną w procesie dydaktycznym na danym kierunku infrastrukturę. W raporcie należy dokładnie opisać sale dydaktyczne, laboratoryjne, sale symulacji i inne, a także infrastrukturę zewnętrzną. Warto w raporcie odnieść się do stanu, nowoczesności, rozmiarów i kompleksowości bazy dydaktycznej, która służyć ma realizacji zajęć. Infrastruktura musi odpowiadać warunkom przyszłej pracy zawodowej studentów oraz możliwości kształcenia umiejętności praktycznych z wykorzystaniem posiadanej bazy. Należy zwrócić szczególną uwagę na studia standaryzowane. Standard określa bowiem szczegółowe elementy infrastruktury, wyposażenia, a także zasad doboru podmiotów zewnętrznych, w których prowadzone są zajęcia poza uczelnią oraz praktyki zawodowe.


 

Co ważne podczas wizytacji Polska Komisja Akredytacyjna ma prawo zapoznać się zarówno z infrastrukturą wewnętrzną jak i zewnętrzną uczelni. Ocenie podlegają również: dostęp do Internetu oraz platforma e – learnigowa jeśli w uczelni prowadzone jest kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.


Ważnym elementem podczas oceny wizytowanego kierunku będą udogodnienia do potrzeb studentów z niepełnosprawnościami nie tylko w zakresie infrastruktury ale także wyposażenia. Polska Komisja Akredytacyjna zwróci uwagę na: oznaczenia dla studentów z niepełnosprawnościami, dostęp do tłumaczy języka migowego i asystentów, brak barier architektonicznych (dostosowana toaleta, podjazdy, odpowiedni dostęp do sal dydaktycznych i nowoczesnego wyposażenia ułatwiającego edukację).


Kolejnym istotnym punktem wizytacji jest ocena systemu infrastruktury bibliotecznej.


Warto zwrócić w tym zakresie uwagę na:


  • dostępności specjalistycznego oprogramowania oraz materiałów dydaktycznych,

  • dostępność miejsca w celu wykonywania przez studentów zadań wynikających z programu studiów w ramach pracy własnej, które mogą mieć miejsce właśnie w bibliotece,

  • dostępu do aktualnych zasobów informacji naukowej w formie tradycyjnej i elektronicznej, o zasięgu międzynarodowym oraz zakresie dostosowanym do potrzeb wynikających z procesu nauczania i uczenia się na ocenianym kierunku, w tym w szczególności dostępu do piśmiennictwa zalecanego w sylabusach,

  • dostosowania stanowisk w bibliotece do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (lupy, specjalne monitory, klawiatury i myszki itp.)


 

Ostatnim istotnym elementem jest sposób ewaluacji i monitorowania oraz doskonalenia bazy dydaktycznej i naukowej oraz systemu biblioteczno-informacyjnego, a także udziału w ocenie różnych grup interesariuszy, w tym studentów. W tym zakresie warto wskazać nie tylko wyniki ankietowania studentów, ale także wszelkie udoskonalenia infrastruktury dokonywane przez uczelnię będące odpowiedzią na wyniki ankiet oraz głosów otoczenia społeczno – gospodarczego.

 

Wśród elementów podlegających ocenie w zakresie infrastruktury główny nacisk położony jest na:


  • wyposażenie techniczne pomieszczeń, pomoce i środki dydaktyczne, specjalistyczne oprogramowanie są sprawne, nowoczesne,

  • liczebność grup i odpowiadająca temu wielkość i układ pomieszczeń, ich wyposażenie techniczne, liczba stanowisk w pracowniach dydaktycznych, komputerowych,

  • komfortowe korzystanie z zasobów bibliotecznych i dostęp do literatury wskazanej w sylabusach

  • dostęp do sieci bezprzewodowej, zajęcia prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość,

  • ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami,

  • dostosowanie infrastruktury do standardu kształcenia,

  • monitorowanie i doskonalenie infrastruktury dydaktycznej i bibliotecznej oraz wyposażenia technicznego pomieszczeń, pomocy dydaktycznych.


 

Raport samooceny przygotowywany przez uczelnię jest jednym z podstawowych źródeł wiedzy, które będzie wykorzystane przez zespół oceniający Polskiej Komisji Akredytacyjnej. W zakresie kryterium piątego jego głównym celem jest przedstawienie infrastruktury i zasobów edukacyjnych uczelni . We wzorze raportu samooceny zawarte zostały wskazówki mówiące o tym, co warto rozważyć i do czego odnieść się w raporcie. Warto zwrócić uwagę na te elementy. Uwzględnienie wskazówek umożliwi dokonanie pełnej samooceny, a następnie przeprowadzenie rzetelnej oceny przez zespól oceniający PKA.

 


7 wyświetleń

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page