top of page

Raport samooceny – Uczelnia przed wizytacją PKA - cz.8

Zaktualizowano: 17 mar



Raport samooceny – Uczelnia przed wizytacją PKA

 

Uczelnia przed wizytacją Polskiej Komisji Akredytacyjnej jest odpowiedzialna za przygotowanie raportu samooceny będącego zaprezentowaniem wizytowanego kierunku, pokazaniem jak funkcjonuje, jaką ma strategię rozwoju, a także przedstawieniem obserwowanych i spodziewanych efektów uczenia się w zakresie edukacji.

 

Dziś omówimy najważniejsze elementy dziewiątego kryterium raportu samooceny - czyli Publicznego dostępu do informacji o programie studiów, warunkach jego realizacji i osiąganych rezultatach. Przede wszystkim w raporcie samooceny należy wskazać kto odpowiada w uczelni za dostęp do informacji publicznej. Najczęściej są to odpowiednie działy prawne oraz osoby odpowiadające za aktualizację strony internetowej uczelni. Kompetencje w zakresie dostępu do informacji obejmują:


  • nadzór nad informacjami udostępnianymi w systemie teleinformatycznym POLON;

  • nadzór nad dokumentami udostępnianymi w Biuletynie Informacji Publicznej;

  • nadzór nad informacjami udostępnianymi na stronie podmiotowej Uczelni;

  • współpracę z osobami odpowiedzialnymi za wprowadzanie danych do systemu teleinformatycznego POLON, Biuletynu Informacji Publicznej i strony podmiotowej Uczelni.

 

Warto podkreślić, że dostęp do informacji dla studentów i całej społeczności akademickiej powinien być prosty i intuicyjny. Proces ten poddawany powinien być systematycznej ewaluacji, a w zakresie ankietowania studenci powinni mieć możliwość wpływu na to jak wygląda dostęp do informacji publicznej w uczelni. Warto podkreślić, że zarówno studenci jak i nauczyciele akademiccy powinni być instruowani w zakresie zgłaszania wszelkich błędów na stronach internetowych uczelni i w innych kanałach, w których publikowane są informacje.

W raporcie należy opisać schemat strony podmiotowej uczelni. Warto podkreślić atuty strony i wskazać konstrukcję i sposób korzystania z konkretnych elementów strony. Koniecznym elementem, który powinien znajdować się na stronie podmiotowej uczelni są wszelkie informacje dla kandydatów na studia. Należy wskazać, że na stronie uczelni muszą znajdować się informacje dotyczące:

  • trwającej aktualnie rekrutacji;

  • procedur przyjęcia na studia;

  • opłat za studia;

  • oferty studiów;

  • aktualności dla społeczności akademickiej.



Warto zadbać, aby studenci i kandydaci na studia nie mieli problemów ze znalezieniem podstawowych informacji na stronie podmiotowej, oraz aby wszystkie niezbędne informacje były uporządkowane i na bieżąco aktualizowane.

Biuletyn Informacji Publicznej to istotne źródło informacji dodatkowo regulowane ustawą z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.


Dokumenty, które umieszczane są w Biuletynie Informacji Publicznych zgodnie z przepisami to:


  • statut;

  • strategia rozwoju uczelni;

  • regulamin zarządzania prawami autorskimi, prawami pokrewnymi i prawami własności przemysłowej oraz zasad komercjalizacji;

  • regulamin korzystania z infrastruktury badawczej;

  • regulamin studiów;

  • regulamin świadczeń dla studentów;

  • zasady i tryb przyjmowania na studia;

  • programy studiów.

 

Wszystkie wyżej wymienione akty prawne uczelnia udostępnia w BIP w terminie 14 dni od dnia ich przyjęcia. Dodatkowo uczelnia udostępnia w BIP także informację o wysokości opłat oraz inne regulaminy, które związane są z kształceniem studentów. Uczelnie często udostępniają także zarządzenia Rektora i inne akty prawne. Uczelnia może w zakresie informacji publicznej udostępniać społeczności akademickiej także inne kanały informacyjne.  Mogą to być np. teams lub program do obsługi studentów, Platforma MS Office 365. Warto w raporcie samooceny opisać te kanały i wskazać je jako narzędzie ułatwiające proces kształcenia studentów.

 


bottom of page