top of page
Szukaj

Zatrudniasz influencerów do zadań marketingowych? Pamiętaj!

🟧 Zatrudniasz do zadań marketingowych influencerów pamiętaj, o zasadach.

➡ informacje publikowane przez infduencerów nie mogą zawierać niejasnych oznaczeń materiałów reklamowych, m.in. odwołujących się wyłącznie do marki reklamodawcy, nazw poszczególnych produktów lub anglojęzycznych zwrotów ➡ charakter stosowanych oznaczeń (charakter, umiejscowienie znaczników) musi wskazywać na ich komercyjny cel ➡ Influencer powinien ujawnić cel handlowy publikacji ➡ Influencer musi używać jasnej dla użytkownika formuły, treści i formy promocji ➡ publikacja influencera powinna zawierać takie określenia jak: : „reklama”, „materiał sponsorowany” bądź „płatna współpraca”.

🟧 W przypadku braku powyższych wymagań Prezes Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może uznać taką praktykę za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nałożyć karę zarówno na influencera (twórcę reklamy) jak i na podmiot zlecający reklamę (reklamodawcę). Interwencje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na rynku Influencerów trwają od września 2021 roku. Prezes UOKIK podał do publicznej wiadomości, iż nałożył karę na takich infduencerów jak: Katarzyna Dziurska, Katarzyna Oleśkiewicz–Szuba oraz Piotr Lisek, „MD” Marcin Dubiel, „Maffashion” Julia Kuczyńska, Marcin Malczyński, „Marley” Marlena Soyka, Paweł Malinowski i „Kruszwil” Marek Kruszel. Ponadto Prezes UOKiK ujawnił, iż aktualnie prowadzi postępowanie wobec Filipa Chajzera, Doroty Rabczewskiej oraz Małgorzaty Rozenek-Majdan. Ponadto Prezes UOKiK podał do publicznej wiadomości, iż nałożył karę na reklamodawcę Olimp Laboratories za kryptoreklamę w mediach społecznościowych.

🟧Prezes UOKiK nakładając karę za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów bierze pod uwagę wszelkie okoliczności związane z winą jak i powtarzalnością i dotkliwością kary, jednak kara maksymalna może wynosić do 10 % obrotu. Ostatnio nałożona kara na podmiot zlecający reklamę wynosiła 5 mln złotych.


🟧Prezes UOKiK uzasadniając wzmożone kontrole w tym zakresie wskazuje, że "Opinie i polecenia influencerów mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Z badań wynika, że wśród najmłodszych konsumentów (15-24 lata) blisko 90 proc. zapoznaje się z relacjami influencerów, a ponad połowa kupiła produkt lub usługę po poleceniu obserwowanego twórcy. Odsetek ten wzrasta do 63 proc. w grupie, która regularnie ogląda relacje influencerów. Dzięki wypracowanej relacji z obserwatorami, która bazuje na zaufaniu, wypowiedzi twórców internetowych są odbierane jako wiarygodne i bezstronne. Odpłatna promocja produktów czy usług bez wyraźnego wskazania, że są to treści sponsorowane, nie powinna mieć miejsca - wprowadza konsumentów w błąd i stanowi nieuczciwą praktykę rynkową".


3 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bottom of page