Czy wiecie, kiedy uczelnia zobowiązana jest skreślić studenta z listy studentów?
- banaszewska.pl
- 20 godzin temu
- 4 minut(y) czytania

Obligatoryjne przesłanki skreślenia studenta z listy studentów
W polskim systemie szkolnictwa wyższego temat skreślenia studenta z listy studentów budzi sporo kontrowersji. Utrata statusu studenta uzależniona jest od przesłanek wskazanych w przepisach ustawy o szkolnictwie wyższym oraz od woli uczelni, jeśli zezwalają na to przepisy.
Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Uczelnia skreśla studenta z listy studentów w następujących przypadkach:
niepodjęcia studiów,
rezygnacji ze studiów,
niezłożenia w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego,
ukarania karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni.
Student natomiast może być skreślony z listy studentów w przypadku:
stwierdzenia braku udziału w obowiązkowych zajęciach,
stwierdzenia braku postępów w nauce,
nieuzyskania zaliczenia semestru lub roku w określonym terminie,
niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.
Należy zauważyć, że ustawodawca rozróżnia skreślenie jako obligatoryjny obowiązek uczelni od fakultatywnej możliwości wydania decyzji w sprawie skreślenia po spełnieniu określonych przesłanek. Przepisy art. 108 ustawy o szkolnictwie wyższym stosuje się do studentów uczelni publicznych oraz niepublicznych odbywających kształcenie niezależnie od formy, poziomu czy profilu studiów. Nie jest zatem istotne, czy przesłanki skreślenia z listy studentów będą materializować się wobec studenta kształcącego się na studiach stacjonarnych bądź niestacjonarnych.
Dodatkowo należy podkreślić, że skreślenie studenta z listy zawsze odbywa się w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez Rektora Uczelni lub osobę przez niego umocowaną. Zgodnie z przepisami ustawy o szkolnictwie wyższym w Uczelni może zostać powołana osoba do pełnienia funkcji kierowniczej, do której zakresu obowiązków należą sprawy studenckie. Co istotne każdorazowo powołanie takiej osoby wymaga uzgodnienia z samorządem studenckim. Uczelnia zobowiązana jest oczywiście przed wydaniem decyzji administracyjnej wysłać wszystkim stronom postępowania zawiadomienie o wszczęciu postepowania oraz termin do wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów.
Przesłanki skreślenia z listy studentów – niepodjęcie studiów
Niepodjęcie studiów to sytuacja, która budzi najwięcej kontrowersji i niejasności w uczelniach. Należy podkreślić, że jest to przesłanka obligatoryjna, zatem Rektor ma obowiązek wszczęcia postepowania i skreślenia z listy studentów, gdy stwierdzi zmaterializowanie się tej przesłanki. Przepis ustawy w żaden sposób nie definiuje, co należy rozumieć przez pojęcie niepodjęcia studiów przez studenta. Uczelnie bardzo różnie definiują i interpretują powyższe pojęcie, co niejednokrotnie prowadzi do błędów i niejasności. Najczęściej w Regulaminie studiów określa się czym jest niepodjęcie studiów i kiedy Rektor dokonuje skreślenia z tego powodu. Pozwala to na uniknięcie nieporozumień i sytuacji, w których student uważa, że jednak studia zostały przez niego podjęte.
Z punktu widzenia praktycznego najczęściej mówiąc o niepodjęciu studiów mamy na myśli sytuację, w której student w określonym w regulaminie terminie nie uczestniczy w zajęciach, nie opłaca pierwszej raty za studia lub np. nie podpisuje umowy i aktu ślubowania. Będziemy wiec mówić zarówno o okolicznościach prawnych jak i faktycznych. Brak definicji legalnej tego pojęcia otwiera drogę dla Uczelni dla różnych interpretacji tego pojęcia, warto zatem kierować się podstawowymi zasadami interpretacyjnymi i w celu uniknięcia rozbieżności definiować to pojęcie w wewnętrznych aktach uczelni. Intuicyjnie pojęcie „podjęcia” lub „niepodjęcia” wiąże się z określonym działaniem i odpowiednio zaniechaniem działania czy czynnością zmierzającą do wywołania jakichś skutków. Wniosek ten powoduje, że niepodjęcie studiów powinniśmy definiować jako zamierzone działanie studenta, który nie podjął odpowiednich działań, aby podjąć naukę w uczelni. Przy ustalaniu przez organ uczelni, czy doszło do spełnienia przesłanki niepodjęcia studiów należy każdorazowo dokonać oceny aktywności studenta w życiu akademickim w zakresie realizacji obowiązków i polegających przede wszystkim na uczestniczeniu w zajęciach dydaktycznych.
Przesłanki skreślenia z listy studentów- rezygnacja ze studiów
Rezygnacja ze studiów stanowi realizację swobody zawierania umów oraz dobrowolności decyzji powziętej przez studenta i nie wymaga uzasadnienia. Nie powoduje to jednak, że uczelnia nie musi wydawać w sprawie skreślenia z powodu rezygnacji decyzji administracyjnej. Należy bowiem odróżnić jednostronne oświadczenie woli jakim jest rezygnacja od czynności administracyjnej jaką jest dokonanie skreślenia z listy studentów przez Uczelnię. Wątpliwości budzi, czy rezygnacja może być dokonana w dowolnej formie i czy oświadczenie woli złożone przez studenta jest dla uczelni przesłanka obligatoryjną do wszczęcia postepowania administracyjnego. Należy przyjąć, że skoro w uczelni mamy do czynienia z mocno sformalizowanym postępowaniu administracyjnym to student powinien złożyć jednoznaczną i pisemną rezygnację. Nie można bowiem mówić o domniemaniu woli studenta w tym zakresie. Ma to zasadnicze znaczenie chociażby w zakresie dokonania wyraźnego rozróżnienia formy, w jakiej dokonuje się zaistnienie przesłanek rezygnacji ze studiów oraz niepodjęcia studiów.
To rozróżnienie natomiast możliwe jest tylko wówczas, kiedy za rezygnację ze studiów przyjmie się pisemne oświadczenie woli, a nie jedynie domniemanie uczelni. Należy podkreślić, że rezygnacja studenta stanie się ostateczna dopiero po uprawomocnieniu się decyzji o skreśleniu, nie zaś w momencie złożenia wniosku przez studenta. Decyzja o skreśleniu z listy studentów wydana przez organ uczelni w oparciu o przesłankę rezygnacji ze studiów uzależniona jest wiec od wniosku złożonego przez studenta, który zamierza rozwiązać wiążącą go z uczelnią umowę. Po stronie uczelni będzie istniał wówczas obowiązek wszczęcia postępowania, a następnie wydania decyzji o skreśleniu.
Przesłanki skreślenia z listy studentów - Niezłożenie w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego
Niezłożenie przez studenta w terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego jest trzecią ustawową i również obligatoryjną przesłanką jego skreślenia z listy studentów. Okoliczności złożenia pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego są więc ściśle powiązane z niedochowaniem przez studenta określonego terminu, którego jednak ustawodawca w żaden sposób nie sprecyzował. Warunki dopuszczenia do egzaminu dyplomowego powinien określać regulamin studiów. Dodatkowo wszelkie terminy składania prac dyplomowych obligatoryjnie uczelnia określa w drodze zarządzenia Rektora lub w inny przyjęty sposób. Ustawodawca pozostawił w tym zakresie swobodę w działaniu uczelni co jest zresztą zrozumiałe z punktu widzenia różnorodności sposobów funkcjonowania uczelni w Polsce oraz organizowania procesów dyplomowania.
Termin na złożenie pracy dyplomowej może oczywiście ulec przedłużeniu w przypadku wystąpienia określonych okoliczności, o których student winien zawiadomić uczelnię. Regulaminy studiów, wśród przesłanek warunkujących możliwość odroczenia terminu złożenia pracy dyplomowej wymieniają najczęściej długotrwałą chorobę. Po analizie przepisów wewnętrznych uczelni, Rektor w sytuacji niezłożenia w regulaminowym terminie pracy dyplomowej lub egzaminu dyplomowego przez studenta obligatoryjnie zobowiązany będzie do wydania decyzji o skreśleniu.
Przesłanki skreślenia z listy studentów – ukaranie karą dyscyplinarną wydalenia z uczelni
Student ponosi odpowiedzialność dyscyplinarną za naruszenie przepisów, które obowiązują w oraz za czyny uchybiające godności studenta przed komisją dyscyplinarną powołaną spośród nauczycieli akademickich i studentów uczelni. Jedną z kar dyscyplinarnych, jaką może wymierzyć komisja dyscyplinarna, jest zgodnie z ustawą o szkolnictwie wyższym wydalenie z uczelni. Jednocześnie jest to jedna z przesłanek skreślenia z listy studentów co jest naturalne w sytuacji wydalenia studenta z uczelni w związku z realizacją obowiązku ustawowego prowadzenia postępowania zgodnie z przepisami postępowania administracyjnego.
Kary dyscyplinarne orzekane przez komisje dyscyplinarne podejmowane są bowiem w ściśle określonych ramach stosunku administracyjnoprawnego łączącego studenta z uczelnią. Nie można zatem w takim przypadku odstąpić od dodatkowego wydania decyzji o skreśleniu z listy studentów.
