top of page

Biuletyn Informacyjny - Czerwiec 2025


ZDROWIE


1 czerwca 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 38/2025/Dsoz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 maja 2025 roku zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie stomatologiczne

 

Zmiany wprowadzone niniejszym zarządzeniem związane są z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego i polegają na poszerzeniu uprawnień świadczeniobiorców do uzyskania niektórych świadczeń (np. zdjęcia pantomograficznego), wprowadzeniu nowych świadczeń gwarantowanych oraz nowej wyceny niektórych świadczeń gwarantowanych.

 


3 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów kwalifikacji do Krajowej Sieci Kardiologicznej

 

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów warunkujących przynależność podmiotu leczniczego do poziomu zabezpieczenia opieki kardiologicznej Krajowej Sieci Kardiologicznej, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 9 maja 2025 r. o Krajowej Sieci Kardiologicznej. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, warunkami zakwalifikowania podmiotu leczniczego, w zakresie dotyczącym zakładu leczniczego, na dany poziom zabezpieczenia opieki kardiologicznej Krajowej Sieci Kardiologicznej, są:


  1. liczba i kwalifikacje personelu medycznego;

  2. potencjał diagnostyczno-terapeutyczny, obejmujący posiadane komórki organizacyjne oraz organizację udzielania świadczeń, zapewniający odpowiednią jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;

  3. rodzaj wykonywanych procedur medycznych.


Struktura Krajowej Sieci Kardiologicznej, zakłada utworzenie ośrodków kardiologicznych pierwszego poziomu zabezpieczenia opieki kardiologicznej (OK I), drugiego poziomu (OK 2) oraz trzeciego poziomu (OK 3).


OK I w ramach KSK pełnić będą rolę ośrodków prowadzących głównie podstawową diagnostykę i leczenie kardiologiczne w ramach zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej świadczeń dotyczących opieki kardiologicznej w rodzaju ambulatoryjne świadczenia specjalistyczne, jak i stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne. Do poziomu OK I zakwalifikowane będą zarówno przychodnie specjalistyczne, jak i szpitale wieloprofilowe, realizujące świadczenia w obszarze diagnostyki i leczenia kardiologicznego.


OK II pełnić będą rolę ośrodków zapewniających koordynację i ciągłość opieki kardiologicznej, w tym w szczególności w zakresie kompleksowej diagnostyki kardiologicznej (poradnia kardiologiczna) i leczenia kardiologicznego (oddział o profilu kardiologia). Ośrodki kardiologiczne zakwalifikowane do KSK jako OK II realizować będą lub zapewniać będą koordynowany dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej dotyczących opieki kardiologicznej realizowanych w ramach zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w pracowni hemodynamiki lub pracowni radiologii zabiegowej, oddziale rehabilitacji kardiologicznej oraz w zakładzie, ośrodku lub oddziale rehabilitacji kardiologicznej dziennej.


OK III realizować będą lub zapewniać będą koordynowany dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej, dotyczących opieki kardiologicznej, realizowanych w ramach zawartej z Narodowym Funduszem Zdrowia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w pracowni hemodynamiki lub pracowni radiologii zabiegowej, pracowni elektrofizjologii, oddziale rehabilitacji kardiologicznej oraz w zakładzie, ośrodku lub oddziale rehabilitacji kardiologicznej dziennej.

 


6 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r.

 

Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Instytutu Hematologii i Transfuzjologii, określa corocznie, do dnia 30 czerwca, w drodze rozporządzenia, wysokość opłat za krew i jej składniki wydawane przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi, obowiązujących w następnym roku kalendarzowym, uwzględniając rodzaje kosztów ponoszonych przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi w związku z pobieraniem krwi i jej składników oraz preparatyką, przechowywaniem i wydawaniem, a także uwzględniając średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym, ogłaszany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.  

W projekcie zaproponowano zmianę wysokości opłat, tj. podwyższenie opłat uwzględniające średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r., ogłoszony w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 15 stycznia 2025 r. w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2024 r. zgodnie z którym wskaźnik ten wyniósł 103,6, co oznacza wzrost cen o 3,6% w porównaniu do 2023 r.

Ustalone zostały następujące opłaty za krew i jej składniki, wydawane przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi:


  1. 334,00 zł – za jednostkę krwi pełnej konserwowanej;

  2. 225,00 zł – za jednostkę koncentratu krwinek czerwonych z krwi pełnej;

  3. 318,00 zł – za jednostkę koncentratu krwinek czerwonych z aferezy;

  4. 654,00 zł – za dawkę terapeutyczną ubogoleukocytarnego koncentrat krwinek płytkowych z krwi pełnej;

  5. 1 213,00 zł – za dawkę terapeutyczną ubogoleukocytarnego koncentratu krwinek płytkowych z aferezy;

  6. 1 522,00 zł – za jednostkę koncentratu granulocytarnego;

  7. 121,00 zł – za jednostkę osocza świeżo mrożonego;

  8. 236,00 zł – za jednostkę krioprecypitatu.

 


6 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych

 

Projektowane rozporządzenie zakłada wprowadzenie zmian w zasadach realizacji programu pilotażowego dotyczącego centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz programów zdrowotnych.

Projekt zakłada zmianę terminu zakończenia etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego – do dnia 31 grudnia 2025 r. Zmiana ta pozwoli na bardziej efektywne przetestowanie modelu centralnej elektronicznej rejestracji, w tym rozwiązań informatycznych w związku z planowanym wprowadzeniem centralnej elektronicznej rejestracji na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej w skali całego kraju, po zakończeniu programu pilotażowego. Konsekwencją zmiany terminu zakończenia etapu przygotowania i realizacji programu pilotażowego jest zmiana terminu zakończenia etapu ewaluacji – do dnia 28 lutego 2026 r.


 

11 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

 

Projektowana nowelizacja ustawy tytoniowej zakłada wprowadzenie zakazu wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku. Przez wprowadzanie do obrotu rozumie się udostępnianie wyrobów, niezależnie od miejsca ich produkcji, konsumentom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, za opłatą lub nieodpłatnie, w tym w drodze sprzedaży na odległość; w przypadku transgranicznej sprzedaży na odległość za miejsce wprowadzenia do obrotu wyrobu uznaje się państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym znajduje się konsument.

W art. 2 ustawy tytoniowej proponuje się dodanie pkt 20a, który wprowadza definicję papierosa elektronicznego jednorazowego użytku jako wyrobu, który może być wykorzystywany do spożycia za pomocą ustnika pary zawierającej nikotynę albo niezawierającej nikotyny, lub wszystkie elementy tego wyrobu, i który nie jest przeznaczony do ponownego napełniania za pomocą pojemnika zapasowego lub zbiornika lub do wielokrotnego ładowania za pomocą kartridżów jednorazowych.


Aktualnie na rynku są dostępne również inne wyroby z nikotyną, które nie zostały objęte przepisami dyrektywy 2014/40/UE, np. gumy, tabletki, spray do nosa i ust oraz napoje z nikotyną. Wyroby nikotynowe, nieobjęte przepisami dyrektywy 2014/40/UE, powinny być wprowadzane do sprzedaży jedynie w reżimie farmaceutycznym, poprzedzonym pozytywnym procesem oceny dokumentacji rejestracyjnej, charakteryzującej ich właściwości farmakodynamiczne, farmakokinetyczne oraz potwierdzającej ich skuteczność i bezpieczeństwo stosowania. W projekcie zaproponowano także dodanie art. 11c ust. 1a, który daje organom nadzoru (Inspekcji Handlowej i Państwowej Inspekcji Sanitarnej) możliwość przeprowadzenia weryfikacji zgodności papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych z wymogami technicznymi, które zostały określone w art. 11c ust. 1 ustawy tytoniowej w laboratoriach należących do Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Inspekcji Farmaceutycznej, lub Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego.


 

12 czerwca 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 41/2025/Dsoz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 11 czerwca 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzajach rehabilitacja lecznicza oraz programy zdrowotne w zakresie świadczeń - leczenie dzieci i dorosłych ze śpiączką

 

Projektowana zmiana jest odpowiedzią na postulaty środowiska związanego z udzielaniem tych świadczeń. Wyznaczona proporcja czasu pracy fizjoterapeutów na realizację świadczeń w warunkach domowych w ramach umów zawartych na fizjoterapię ambulatoryjną pozwala na elastyczną kontynuację wyznaczonych cyklów terapii dla objętych opieką pacjentów. Zmiana ta daje również możliwość stronie Narodowego Funduszu Zdrowia na dalsze sukcesywne zakontraktowanie świadczeń rehabilitacji domowej na obszarach, w których dostępność powinna zostać zwiększona jak również na ulokowanie realizacji tych świadczeń do adekwatnie zawartych umów.

 


12 czerwca 2025 roku został opublikowany Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w zakresie edukacji żywieniowej oraz poprawy jakości żywienia w szpitalach – „Dobry posiłek w szpitalu”


Projekt rozporządzenia wydłuża do dnia 30 września 2025 r. etap realizacji programu pilotażowego w zakresie edukacji żywieniowej oraz poprawy jakości żywienia w szpitalach – „Dobry posiłek w szpitalu”.

 


16 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego

 

Najważniejsze zmiany:

  1. proponuje się dodanie w art. 64 w ust. 4 zdania drugiego w zakresie odpowiedniego stosowania przepisów art. 64 ust. 1 i 2 ustawy do decyzji stwierdzającej zaniechanie stosowania nieuczciwych praktyk naruszające zbiorowe prawa pacjentów. Takie rozwiązanie umożliwi Rzecznikowi Praw Pacjenta nałożenie na podmiot obowiązku usunięcia skutków naruszenia zbiorowych praw pacjenta, także w sytuacji zaniechania stosowania ww. praktyk, co jest ze wszech miar uzasadnione i w interesie pacjentów. Takim instrumentem dysponuje także Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w zakresie przeciwdziałania praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów

  2. proponuje się przyjęcie, że karę pieniężną, o której mowa w art. 68 ustawy, Rzecznik Praw Pacjenta będzie mógł nałożyć za samo naruszenie zakazu stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów (art. 59 ust. 2 ustawy). Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 68 ustawy nałożenie kary pieniężnej przez Rzecznika Praw Pacjenta jest możliwe wyłącznie w przypadku, gdy adresat decyzji nie zaniecha stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów lub nie podejmie działań zmierzających do usunięcia skutków powstałych w wyniku stosowania tych praktyk

  3. proponuje się dodanie obowiązku Rzecznika Praw Pacjenta nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 68 ustawy, w przypadku ponownego podjęcia przez podmiot praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów, co do których Rzecznik Praw Pacjenta już wydał decyzje i zakazał ich stosowania (quasi recydywa) celem umożliwienia podjęcia szybkiej reakcji i działania dla ochrony praw pacjentów, bez potrzeby wszczynania kolejnego postępowania

  4. Projektowany art. 64a ustawy przewiduje nowe uprawnienie Rzecznika Praw Pacjenta, analogiczne do tego, jakie posiada Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w zakresie ostrzeżenia publicznego, jeżeli strona postępowania dopuszcza się praktyki, która może zagrażać życiu lub zdrowiu pacjentów lub spowodować inne niekorzystne skutki dla szerokiego kręgu pacjentów.

  5. Proponuje się również nowe uprawnienie Rzecznika Praw Pacjenta do zobowiązania strony postępowania w sprawie stosowania praktyki naruszającej zbiorowe prawa pacjentów do powstrzymania się od określonych zachowań w celu zapobieżenia zagrożenia wystąpienia zagrożenia życia lub zdrowia pacjentów do czasu zakończenia postępowania.

  6. Projekt ustawy przewiduje również zwiększenie ich maksymalnych wysokości – z 500 000 zł do 1 000 000 zł, w przypadku kary nakładanej na podstawie art. 68 ustawy oraz odpowiednio z 50 000 zł do 100 000 zł, w przypadku kary, o której mowa w art. 69 ustawy.


 

18 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw

 

Projektowana zmiana zakłada wprowadzenie do systemu informacji w ochronie zdrowia nowego systemu dziedzinowego, tj. Systemu e-Transplant. System będzie wspierał procesy związane z koordynowaniem i nadzorem nad działaniami związanymi z pobieraniem, przechowywaniem i przeszczepianiem narządów, tkanek i komórek. Projekt zakłada wprowadzenie rozwiązań prawno-organizacyjnych w taki sposób, aby system transplantacji narządów, tkanek i komórek stał się bardziej efektywny, kompleksowy i skoordynowany. W aktualnym stanie prawnym poszczególne elementy składowe systemu informacji o transplantacji rozproszone są pomiędzy różne rejestry, co powoduje zakłócenia w efektywnym przetwarzaniu gromadzonych danych. Istniejący system zarządzania bazą wiedzy o dawcach i biorcach nie zapewnia pełnej koordynacji działań w procesie alokacji narządów, tkanek i komórek. System e-Transplant ma na celu stworzenie i dostarczenie funkcjonalności umożliwiających realizację zadań stanowiących wsparcie procesów koordynowania i nadzoru nad działaniami związanymi z pobieraniem, przechowywaniem i przeszczepianiem narządów, tkanek i komórek.

 


18 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów Centrów Doskonałości Kardiologicznej oraz szczegółowych kryteriów warunkujących przyznanie ośrodkowi kardiologicznemu statusu Centrum Doskonałości Kardiologicznej

 

Zgodnie z art. 16 ust. 1 tej ustawy, warunkami przyznania ośrodkowi kardiologicznemu statusu Centrum Doskonałości Kardiologicznej są:

  1. liczba i kwalifikacje personelu medycznego;

  2. potencjał diagnostyczno-terapeutyczny, obejmujący posiadane komórki organizacyjne oraz organizację udzielania świadczeń, zapewniający odpowiednią jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej;

  3. rodzaj wykonywanych procedur medycznych;

  4. liczba wykonywanych procedur medycznych lub liczba świadczeniobiorców, którym są udzielane świadczenia opieki zdrowotnej.

Projekt rozporządzenia określa rodzaje CDK oraz szczegółowe kryteria warunkujące przyznanie ośrodkowi kardiologicznemu w ramach kwalifikacji do Krajowej Sieci Kardiologicznej statusu CDK, mając na uwadze konieczność zapewnienia w CDK wysokiego poziomu wiedzy eksperckiej oraz interdyscyplinarnej diagnostyki i leczenia określonego rodzaju lub grupy jednostek chorobowych chorób układu krążenia.

 

Projekt rozporządzenia określa następujące rodzaje CDK:

  1. Centrum Doskonałości Kardiologicznej Wad Wrodzonych Serca u Dorosłych;

  2. Centrum Doskonałości Kardiologicznej Chorób Naczyń Płucnych.

 


18 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach

 

Projektowane rozporządzenie określa:

  1. grupy środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu oświaty,

  2. wymagania, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w jednostkach systemu oświaty

– z uwzględnieniem norm żywienia dzieci i młodzieży oraz wartości odżywczych i zdrowotnych środków spożywczych.


Praktyczne zmiany obejmują m.in.:

  1. zwiększenie liczby posiłków z wykorzystaniem produktów zbożowych pełnoziarnistych – na początek przynajmniej jeden posiłek główny powinien zawierać produkt zbożowy pełnoziarnisty;

  2. zwiększenie ilości warzyw i owoców w diecie – każdy posiłek powinien zawierać warzywo lub owoc;

  3. zwiększenie liczby posiłków z wykorzystaniem nasion roślin strączkowych – przynajmniej raz w tygodniu powinna być serwowana potrawa z nasion roślin strączkowych;

  4. korzystanie z sezonowych warzyw i owoców, a także z produktów regionalnych;

  5. ograniczenie spożycia mięsa czerwonego i przetworów mięsnych;

  6. ograniczenie ilości spożywanego cukru.


W § 1 projektu rozporządzenia określono grupy środków spożywczych dopuszczonych do sprzedaży na terenie jednostek systemu oświaty, w tym w automatach vendingowych. Wśród produktów znalazły się: pieczywo, pieczywo półcukiernicze i cukiernicze, kanapki, sałatki i surówki, mleko, produkty mleczne, napoje roślinne i produkty roślinne naśladujące produkty mleczne, produkty zbożowe, warzywa, owoce, suszone warzywa i owoce, orzechy oraz nasiona (bez dodatku cukrów, substancji słodzących oraz soli), soki owocowe, warzywne, owocowo-warzywne, przeciery, musy owocowe, warzywne oraz owocowo-warzywne (bez dodatku cukrów i soli), koktajle owocowe, warzywne oraz owocowo-warzywne na bazie mleka, napojów roślinnych i produktów roślinnych naśladujących produkty mleczne (bez dodatku cukrów i substancji słodzących), naturalna woda mineralna nisko lub średniozmineralizowana, woda źródlana i woda stołowa, bezcukrowe gumy do żucia, czekolada gorzka o zawartości minimum 70 % miazgi kakaowej. W przypadku napojów dopuszczono: napoje przygotowywane na miejscu, które zawierają nie więcej niż 5 g cukrów dodanych w 250 ml produktu gotowego do spożycia oraz inne napoje niezawierające dodatku

cukrów i substancji słodzących.


W § 1 uwzględniono także kategorię „inne”, pod którą kryją się grupy środków spożywczych niezdefiniowanych w pozostałych punktach. Mogą to być np. słodycze o określonej zawartości cukru, tłuszczu i soli (nie więcej niż 15 g cukru, 10 g tłuszczu i 1g soli w 100 g/ml produktu). Kryteria zawartości cukru, tłuszczu i soli obowiązują także dla takich produktów jak: pieczywo cukiernicze i półcukiernicze (nie więcej niż 15 g cukru, 10 g tłuszczu i 1,2 g soli w 100 g produktu), produkty zbożowe (nie więcej niż 15 g cukru, 10 g tłuszczu i 1 g soli w 100 g produktu) oraz produkty mleczne, napoje roślinne i produkty roślinne naśladujące produkty mleczne (nie więcej niż 13,5 g cukru, 10 g tłuszczu i 1 g soli w 100 g/ml produktu).

Na terenie jednostek systemu oświaty wprowadzono także zakaz sprzedaży kawy bez względu formę sprzedaży tego napoju oraz wiek kupującego.

 


20 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej

 

Zmiana w rozporządzeniu polega na dodaniu do wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, nowego świadczenia opieki zdrowotnej pn.: „84.5021 Podanie autogenicznego osocza bogatopłytkowego lub fibryny bogatopłytkowej”.

Zmiana rozporządzenia wynika z opracowań analitycznych Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji (AOTMiT) i różnorakich opracowań i rekomendacji.


Rozporządzenie określa minimalne warunki realizacji tej procedury oraz następujące wskazania:

  1. choroba zwyrodnieniowa stawu kolanowego;

  2. rozerwanie mankietów ścięgien mięśni stożka rotatorów;

  3. zapalenie powięzi mięśni stopy;

  4. martwica kości szczęki i żuchwy związana z przyjmowaniem leków;

  5. choroba zwyrodnieniowa stawu skroniowo-żuchwowego;

  6. leczenie wspomagające przy przeszczepach skóry;

  7. leczenie ran przewlekłych w owrzodzeniu żylnym;

  8. leczenie ran przewlekłych w stopie cukrzycowej;

  9. leczenie ran przewlekłych w oparzeniach.


 

24 czerwca 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych

 

Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych polega na uzupełnieniu załącznika do rozporządzenia pn. „Wykaz chorób zawodowych wraz z okresem, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia pracy w narażeniu zawodowym” o choroby zawodowe, wynikające z dyrektywy 2023/2668, tj. raka jajnika oraz raka żołądkowo-jelitowego.

Zmiana związana jest z wdrożeniem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2668 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2009/148/WE w sprawie ochrony pracowników przed ryzykiem związanym z narażeniem na działanie azbestu w miejscu pracy w zakresie zmian wynikających z narażenia na działanie azbestu w miejscu pracy.

 


24 czerwca 2024 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego żywienia w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne

 

Projektowane rozporządzenie określa standard organizacyjny żywienia zbiorowego typu zamkniętego w podmiocie leczniczym wykonującym działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne, z wyłączeniem podmiotu leczniczego udzielającego wyłącznie świadczeń zdrowotnych pacjentom z zamiarem ich zakończenia w okresie nieprzekraczającym 24 godzin oraz z wyłączeniem świadczeń udzielanych przez podmioty pacjentom z zamiarem ich zakończenia w okresie nieprzekraczającym 24 godzin. Powyższe oznacza, że z regulacji wyłączone są izby przyjęć, świadczenia udzielane w trybie ambulatoryjnym oraz oddziały szpitalne, w których co do zasady udzielane są świadczenia w trybie jednego dnia.


Zaproponowano wyłączenie z zakresu projektowanej regulacji podmiotów leczniczych udzielających wyłącznie świadczeń z zamiarem ich zakończenia w okresie nieprzekraczającym 24 godzin, a także wyłączenie świadczeń udzielanych przez podmioty pacjentom z zamiarem ich zakończenia w okresie nieprzekraczającym 24 godzin, ponieważ jednodniowe żywienie oferowane przez podmiot leczniczy nie wpłynie na modyfikację parametrów stanu odżywienia pacjenta czy też proces leczenia pacjenta.

Rozporządzenie ma na celu ustandaryzowanie oraz poprawę jakości żywienia w podmiotach leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne.


Nowe rozporządzenie wprowadza obowiązek zapewnienia każdemu pacjentowi żywienia odpowiedniego do jego stanu zdrowia – w oparciu o ściśle określone wymagania zawarte w załącznikach do aktu prawnego.

Każdy jadłospis będzie opracowywany przez dietetyka i musi zapewniać nie tylko odpowiednią wartość kaloryczną, ale także urozmaicenie potraw oraz zbilansowaną zawartość białek, tłuszczów, węglowodanów, błonnika czy soli. Posiłki będą musiały zawierać informacje o:

  1. rodzaju posiłku i jego składzie,

  2. kaloryczności,

  3. zawartości białka, cukrów, tłuszczów, błonnika i soli,

  4. sposobie obróbki kulinarnej,

  5. obecności alergenów.

Rozporządzenie obejmie również firmy cateringowe świadczące usługi na rzecz szpitali.

LEKI


12 czerwca 2025 roku został opublikowany Komunikat Głównego Inspektora Farmaceutycznego w sprawie nadzoru organów Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej w obszarze wystawiania recept farmaceutycznych

 

Komunikat dotyczy recepty farmaceutycznej. Główny Inspektor Farmaceutyczny przypomina, że recepta farmaceutyczna to rozwiązanie prawne, które stanowi wyjątek od ogólnej zasady, zgodnie z którą produkty lecznicze wydaje się na podstawie recepty lekarskiej. Podczas kontroli ujawnione zostały nieprawidłowości wskazujące na uzasadnione podejrzenie nadużyć związanych z wystawianiem recept farmaceutycznych. W takich sytuacjach inspektorzy farmaceutyczni są uprawnieni – a wręcz zobowiązani – do zweryfikowania, czy nie jest to działanie niezgodne z prawem. W komunikacie czytamy, że odnotowano przypadki wykorzystywania recept farmaceutycznych do wyprowadzania produktów leczniczych z legalnego łańcucha dystrybucji – w tym także preparatów zawierających środki odurzające lub substancje psychotropowe. Ujawniono również sytuacje, w których farmaceuci wystawiali – w ciągu jednego dnia – blisko 200 recept farmaceutycznych na jeden produkt leczniczy dla tego samego pacjenta. Główny Inspektor Farmaceutyczny przypomina, że wystawienie recepty farmaceutycznej nie jest obowiązkiem, ale uprawnieniem farmaceuty. W przypadku uzasadnionych wątpliwości farmaceuta powinien odmówić wystawienia recepty farmaceutycznej. Wystarczającą podstawą takiego działania jest podejrzenie, że produkt leczniczy mógłby

zostać wykorzystany w celach pozamedycznych.

 


13 czerwca 2025 roku został opublikowany Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenia w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych

 

W rozporządzeniu proponuje się na nowo sformułować katalog metod dokonywania zamówień na produkty lecznicze oferowane w sprzedaży wysyłkowej, zawarty w § 2 ust. 1 zmienianego rozporządzenia, w taki sposób, aby uwzględnić możliwość ich składania z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.

Proponowane brzmienie przepisu § 2 ust. 1 pkt 2 jest rozwiązaniem nowym i zawiera odesłanie do strony internetowej apteki lub punktu aptecznego, o której mowa w § 6 zmienianego rozporządzenia. Ma to na celu uwydatnienie, że sam w sobie środek komunikacji elektronicznej nie ma stanowić kompletnej platformy sprzedażowej (gdyż pozostanie nią strona internetowa), a jedynie narzędzie pozwalające na efektywne korzystanie z szerokiego wachlarza ofert znajdujących się na tego rodzaju stronach i ułatwić kontakt z apteką ogólnodostępną lub punktem aptecznym, w których zamawiający finalnie zdecyduje się dokonać zakupu produktów leczniczych.

 

 

 

bottom of page