Biuletyn Informacyjny - maj 2025
- banaszewska.pl
- 2 cze
- 12 minut(y) czytania

ZDROWIE
1 maja 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 32/2025/Dsoz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 30 kwietnia 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne oraz leczenie szpitalne - świadczenia wysokospecjalistyczne
Zarządzeniem Prezes NFZ wprowadza dla Ośrodków Eksperckich Chorób Rzadkich (OECR), będących na krajowej liście ośrodków eksperckich, potwierdzonych przez Ministerstwo Zdrowia, które są jednocześnie w sieci europejskiej, nowy mechanizm rozliczania diagnostyki i leczenia pacjentów z chorobami rzadkimi. W związku z powyższym wprowadzono poniższe regulacje dla Ośrodków Eksperckich Chorób Rzadkich (OECR):
w zakresie załącznika nr 1b do zarządzenia wprowadzono nowy produkt rozliczeniowy 5.52.01.0001588 Pobyt związany z kompleksową diagnostyką i leczeniem choroby rzadkiej w Ośrodku Eksperckim Chorób Rzadkich (OECR),
w zakresie załącznika nr 1c do zarządzenia wprowadzono następujące produkty rozliczeniowe:- 5.53.01.0001660 Dodatkowy koszt przedłużonego pobytu związanego z kompleksową diagnostyką i leczeniem choroby rzadkiej w Ośrodku Eksperckim Chorób Rzadkich (OECR),- 5.53.01.0001661 Badania diagnostyczne w chorobach rzadkich - Grupa I- 5.53.01.0001662 Badania diagnostyczne w chorobach rzadkich - Grupa II- 5.53.01.0001663 Badania diagnostyczne w chorobach rzadkich - Grupa III- 5.53.01.0001664 Badania diagnostyczne w chorobach rzadkich - Grupa IVdo rozliczania w Ośrodkach Eksperckich Chorób Rzadkich (OECR) na rzecz pacjentów z chorobami rzadkimi (z wyłączeniem chorób onkologicznych w przypadku osób powyżej 18. r.ż.)
wprowadzono załącznik nr 7b do zarządzenia stanowiący Wykaz badań diagnostycznych w chorobach możliwych do rozliczenia w Ośrodkach Eksperckich Chorób Rzadkich (OECR)
5 maja 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 34/2025/Dsoz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2 maja 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie warunków zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna
„Moje Zdrowie” – bilans zdrowia osoby dorosłej zastępuje pilotaż „Profilaktyka 40+”, który pierwotnie był świadczeniem jednorazowym. Sam pilotaż został przedłużony jednak o kolejne 2 lata.
Nowy program jest dostępny dla szerszej grupy osób oraz, co istotne, obejmuje kompleksowy wywiad zdrowotny i spotkanie podsumowujące z medykiem, czego nie uwzględniał pilotaż „Profilaktyka 40+”. Program będzie realizowany we wszystkich placówkach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ).
Na podstawie wyników badań personel medyczny przygotuje indywidualny plan zdrowotny dla każdego pacjenta.
Z programu mogą skorzystać:
• osoby w wieku 20–49 lat – raz na 5 lat,
• osoby powyżej 49. roku życia – raz na 3 lata.
Pacjenci, którzy wypełnili ankietę w ramach programu „Profilaktyka 40+” do końca kwietnia, mogą z nich skorzystać do końca maja 2025 r. Jednocześnie z programu „Moje Zdrowie” będą mogli skorzystać po upływie 12 miesięcy
6 maja 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników podmiotów leczniczych działających w formie jednostki budżetowej
Celem rozporządzenia zmieniającego jest dostosowanie miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie warunków wynagradzania za pracę pracowników podmiotów leczniczych działających w formie jednostki budżetowej do zmian wynikających z:
Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. i z przedmiotowego aktu prawnego wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę do kwoty 4666 zł od dnia 1 stycznia 2025 r.;
Podwyżki wynagrodzeń wynikającej ze zwiększenia funduszu wynagrodzeń osobowych dla pracowników państwowej sfery budżetowej w ustawie budżetowej na rok 2025 z dnia 9 stycznia 2025 r.
Podwyższenia najniższych wynagrodzeń zasadniczych od dnia 1 lipca 2025 r. wynikających z ustawy z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych.
7 maja 2025 roku został opublikowany Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w centrach zdrowia psychicznego
Zmiana rozporządzenia ma na celu wydłużenie okresu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w ramach programu pilotażowego w centrach zdrowia psychicznego o pół roku, czyli do dnia 31 grudnia 2025 r., oraz przygotowanie sposobu rozliczenia ostatniego okresu rozliczeniowego, który umożliwi zakończenie programu pilotażowego w sposób bezpieczny dla funkcjonowania świadczeniodawców przy jednoczesnym zapewnieniem ciągłości udzielania świadczeń opieki zdrowotnej świadczeniobiorcom.
8 maja 2025 roku został opublikowany projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie trybu postępowania w sprawach dotyczących wpisów, zmian i wykreśleń z rejestru ratowników medycznych
Rozporządzenie związane jest z wprowadzeniem elektronicznego rejestru ratowników medycznych. Dotychczas nie było możliwości precyzyjnego ustalenia liczby osób uprawnionych do wykonywania tego zawodu. Opierano się na danych pochodzących z Narodowego Funduszu Zdrowia, które obejmowały jedynie informacje o ratownikach medycznych aktywnie wykonujących zawód. Rejestr ratowników medycznych, utworzony na mocy ustawy będzie zawierał szerszy zakres danych. Rejestr ten będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym i będzie narzędziem analitycznym, które pozwoli na uzyskanie zarówno informacji bieżącej o liczbie ratowników medycznych, sposobach wykonywania zawodu ratownika medycznego, jak również o potrzebach kadrowych w tym zawodzie w poszczególnych rejonach kraju. Dane te będą wpisywane niezwłocznie po przyznaniu przez Krajową Radę prawa wykonywania zawodu ratownika medycznego w formie uchwały, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia podjęcia tej
uchwały. Wystąpienie ratownika medycznego będącego wnioskodawcą o wpis do rejestru będzie mógł być złożony w formie papierowej albo w postaci elektronicznej z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.
16 maja 2025 roku został opublikowany Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych
Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w załączniku do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych, polegające na usunięciu świadczenia opieki zdrowotnej z wykazu świadczeń gwarantowanych w zakresie programów zdrowotnych w części dotyczącej Programu profilaktyki raka szyjki macicy: pobranie materiału z szyjki macicy do przesiewowego badania cytologicznego (cytologia klasyczna) oraz badanie mikroskopowe materiału z szyjki macicy – wynik badania cytologicznego wymazu z szyjki macicy jest sformułowany według Systemu Bethesda 2014. Jednocześnie wprowadza się przepis przejściowy, zgodnie z którym materiał pobrany z szyjki macicy do przesiewowego badania cytologicznego przed dniem wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, bada się, nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2026 r., zgodnie z dotychczasowymi przepisami.
19 maja 2025 roku zostało wydane Zarządzenie Nr 36/2025/Dsoz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju programy zdrowotne – w zakresach: profilaktyczne programy zdrowotne
Zarządzeniem wprowadzono następujące modyfikacje w zarządzeniu Nr 111/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 2 września 2022 r. :
w związku ze zmianą zakresu programu profilaktyki raka szyjki macicy (PPRSzM) wprowadzoną rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 marca 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu programów zdrowotnych (Dz. U. poz. 298), zmodyfikowano:
a) załącznik nr 1 - Katalog zakresów i świadczeń wprowadzając m.in. nowy zakres PROGRAM PROFILAKTYKI RAKA SZYJKI MACICY - HPV HR w triage z LBC - ETAP DIAGNOSTYCZNY II, z dwoma nowymi świadczeniami: testem HPV1) i cytologią płynną (LBC) z uwzględnieniem wyceny Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji oraz stanowiska Ministra Zdrowia wyrażonego w piśmie z dnia 13 maja 2025 r.,
b) załącznik nr 3 - Warunki finansowania programu profilaktyki raka szyjki macicy m.in. poprzez aktualizację przepisów dotyczących przebiegu Programu profilaktyki raka szyjki macicy (PPRSzM) i możliwych schematach jego realizacji, w tym zaktualizowano listę wskaźników efektów programu;
zmodyfikowano przepisy w załączniku nr 4 - Warunki finansowania programu profilaktyki raka piersi, poprzez:
a) wykreślenie wskaźników związanych z zaproszeniem na badanie (brak centralnego systemu zaproszeń) oraz aktualizację wskaźnika recall rate,
b) dodanie przepisu wskazującego na zasadność przekazania pacjentce zdjęcia wraz z opisem niezależnie od wyniku badania, celem ew. porównania zdjęć pomiędzy poszczególnymi rundami skryningowymi.
W związku ze zmianą warunków realizacji świadczeń w zakresie programu profilaktyki raka szyjki macicy konieczne jest ogłoszenie postępowań konkursowych na etap diagnostyczny programu w celu wyłonienia realizatorów zapewniających ocenę pobranego materiału do nowego schematu badania przesiewowego (test molekularny HPV HR z genotypowaniem z opracowaniem i oceną mikroskopową materiału cytologicznego pobranego z szyjki macicy (LBC) po uzyskaniu dodatniego wyniku testu molekularnego w kierunku HPV HR), oprócz oceny mikroskopowej materiału pobranego do klasycznego przesiewowego badania cytologicznego (cytologia klasyczna) i zawarcie umów na realizację świadczeń w tym zakresie.
20 maja 2025 roku został opublikowany Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie opłat za czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w ramach urzędowych kontroli żywności
Rozporządzenie określa wysokość opłat mających na celu pokrycie kosztów ponoszonych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej za czynności wykonywane w ramach urzędowych kontroli żywności, w tym metody obliczania niektórych opłat, stawki opłat oraz sposób wnoszenia opłat. Konieczność wydania nowego rozporządzenia, które określi wysokość opłat mających na celu pokrycie kosztów ponoszonych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej za czynności wykonywane w ramach urzędowych kontroli żywności, wynika z potrzeby aktualizacji opłat określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia. Wprowadzane nowe stawki opłat wynikają z potrzeby ustalenia stawek opłat i dostosowania ich do aktualnych kosztów ponoszonych przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w związku z realizacją czynności w ramach urzędowych kontroli żywności oraz wykonywaniem badań laboratoryjnych próbek środków spożywczych lub materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością pobranych w ramach tych kontroli. Wprowadzane w rozporządzeniu stawki opłat uwzględniają wzrost cen spowodowany wzrostem inflacji w ostatnich latach, który wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego.
20 maja 2025 roku zostało opublikowane Zarządzenie Nr 37/2025/Dsm Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 20 maja 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju lecznictwo uzdrowiskowe
Niniejszym zarządzeniem wprowadzono zmiany w § 7 ust. 4 oraz w § 12 ust. 8 rozszerzając katalog procedur podlegających wyłączeniu, co wynika ze specyfiki udzielanych świadczeń. Leczenie uzdrowiskowe jest świadczeniem udzielanym w warunkach stacjonarnych albo ambulatoryjnych, na miejscu u świadczeniodawcy. Wobec powyższego procedury ICD-9 z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności o kodach: 93.1206, 93.1207, 93.1306, 93.1916 oraz 93.23, 93.37 nie mają zastosowania. Ponadto, w § 7 w ust. 2 pkt 2 dokonano redakcyjnej korekty oraz zmieniono brzmienie ust. 3 w celu zachowania spójności z załącznikiem nr 2 do umowy, w którym nie określa się sprzętu dla zakładów lecznictwa uzdrowiskowego, za pomocą którego wykonywane są zabiegi. Zmieniono treść § 9 ust. 2 rezygnując ze wskazywania jednostek chorobowych ICD-10: G80, G81, G82, G83 wyłącznie jako rozpoznania zasadniczego w podstawie skierowania, w przypadku wystawienia skierowania na leczenie uzdrowiskowe dla dzieci, z mózgowym porażeniem dziecięcym lub schorzeniami neurologicznymi o zbliżonym obrazie klinicznym, którym Fundusz finansuje świadczenia do ukończenia 18.roku życia.
Projektowana zmiana ma na celu umożliwienie zakwalifikowania i potwierdzenia skierowania na leczenie uzdrowiskowe w zakresie: uzdrowiskowe leczenie sanatoryjne dzieci w wieku od 3 do 6 lat pod opieką dorosłych, w kierunku leczniczym zgodnym z oceną lekarza specjalisty, dzieciom do ukończenia 18. Roku życia, w przypadku dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym lub schorzeniami neurologicznymi o zbliżonym obrazie klinicznym, gdzie rozpoznaniem zasadniczym lub chorobą współistniejącą jest jednostka chorobowa według międzynarodowej klasyfikacji ICD-10: G80, G81, G82, G83. Natomiast, w dodawanym ust. 3 jednoznacznie wskazano na obowiązek udzielania świadczeń, w kierunkach leczniczych ustalonych dla danego uzdrowiska w decyzji ministra właściwego do spraw zdrowia o potwierdzeniu możliwości prowadzenia lecznictwa uzdrowiskowego na obszarze, dla którego sporządzono operat uzdrowiskowy, a następnie okresowo potwierdzanych nie rzadziej niż raz na 10 lat. Dodano także § 13b, którego celem jest doprecyzowanie kwestii przekazywania informacji w zakresie standardu pokoju zakwaterowania pacjenta. Obowiązek zakwaterowania pacjenta w określonym standardzie wynika z rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego.
Ponadto, w celu uproszczenia procedury, w § 11 zmieniono ust. 1, rezygnując z wymogu przekazywania w formie papierowej informacji o niestawiennictwie się świadczeniobiorcy na leczenie uzdrowiskowe w terminie, lub w przypadku braku wskazań do ustalenia programu leczenia balneologicznego, przerwaniu z uzasadnionych przyczyn ustalonego programu leczenia balneologicznego, o samowolnym przerwaniu leczenia albo wydaleniu świadczeniobiorcy z turnusu. Konsekwencją zmiany brzmienia ust. 1 jest uchylenie dotychczasowego ust. 2. Wprowadzono zmiany w załączniku nr 2 do zarządzenia stanowiącego wzór umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej – lecznictwo uzdrowiskowe (w dotychczasowych jednostkach redakcyjnych: w § 4 wykreślono ust. 2 i 3, w § 5 wykreślono ust. 5 oraz zmieniono odesłanie w ust. 6). Przedmiotowa zmiana wzoru umowy polega na wykreśleniu jednostek redakcyjnych umowy w odniesieniu do przepisów § 16 „Ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej”, stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 8 września 2015 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rozdziale "Warunki finansowania świadczeń" oraz "Kary umowne". Z uwagi na fakt, iż koszty finansowania świadczeń w rodzaju lecznictwo uzdrowiskowe, wynikają z wyceny opracowanej przez Agencję Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, usunięcie ze wzoru umowy ww. postanowień jest uzasadnione. Ponadto, w dotychczasowym § 4 przeredagowano ust. 6 stosując spójnik "lub" zamiast koniunkcji w postaci spójnika "oraz". Pozostałe zmiany mają charakter redakcyjny, porządkujący.
23 maja 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej
Celem projektowanej regulacji jest zapewnienie spójności przepisów prawa krajowego z przepisami dyrektywy 005/36/WE w odniesieniu do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii. Przedmiotowa regulacja nakłada na państwa członkowskie Unii Europejskiej obowiązek uznawania, na zasadzie praw nabytych, kwalifikacji zawodowych obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, którzy ukończyli kształcenie pielęgniarki odpowiedzialnej za opiekę ogólną w Rumunii, i których program kształcenia nie spełniał minimalnych kształcenia, ale posiadają jeden z dokumentów wskazanych w tej dyrektywie potwierdzających posiadanie odpowiednich kwalifikacji zawodowych. Zakłada się, że projektowana ustawa wejdzie w życie z dniem 1 września 2025 r., ponieważ wdrażane przepisy staną się podstawą do uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, które odbyły kształcenie w Rumunii i które chcą wykonywać zawód pielęgniarki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Procedurę uznawania kwalifikacji pielęgniarek i położnych będących obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej, zamierzających wykonywać zawód pielęgniarki lub położnej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeprowadzają właściwe organy samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych.
28 maja 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego dotyczącego oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy
Celem programu pilotażowego oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy oraz ich rodzin jest praktyczne sprawdzenie efektywności różnych programów oddziaływań terapeutycznych przedstawionych przez realizatorów programu pilotażowego. Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2022 r. w sprawie programu pilotażowego dotyczącego oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy okres realizacji programu pilotażowego trwa od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. Zmiana rozporządzenia polega na wydłużeniu czasu realizacji programu pilotażowego do dnia 30 czerwca 2026 r. Przedłużenie realizacji programu pilotażowego do dnia 30 czerwca 2026 r. wynika z konieczności przeprowadzenia niezbędnych zmian systemowych, których celem będzie zaimplementowanie rozwiązań wypracowanych podczas pilotażu, bez ograniczania dostępu do świadczeń udzielanych w jego ramach i zachowanie ciągłości oddziaływań terapeutycznych dla pacjentów.
Wyniki programu pilotażowego, liczba pacjentów oraz liczba udzielonych świadczeń wskazują na zasadność realizacji takiej formy leczenia oraz potwierdzają potrzebę związaną z poprawą jakości i efektywności sposobu organizacji opieki nad pacjentami po doświadczeniu traumy. Proces leczenia pacjentów z traumą jest długotrwały, a ważnym elementem jest zachowanie ciągłości udzielanego wsparcia. Terapia traumy wymaga niejednokrotnie łączenia różnych form oddziaływań, ukierunkowanych na różne aspekty doświadczanych przez pacjentów trudności. Przedłużenie programu pozwoli na opracowanie standardów opieki nad osobami z doświadczeniem traumy.

LEKI
8 maja 2025 roku zostało opublikowane Obwieszczenie Ministra Zdrowia w sprawie wykazu produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
9 maja 2025 roku został opublikowany Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne
Zaproponowana zmiana ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne stanowi realizację postulatu deregulacyjnego strony społecznej przedstawionego w propozycji MZ-8-211, który projektodawca zaaprobował. Aktualnie na podmiotach odpowiedzialnych w rozumieniu art. 2 pkt 24 ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne spoczywa obowiązek przekazywania do ZSMOPL informacji na temat m.in. planowanego miejsca dostawy produktów leczniczych. Praktyka obrotu produktami leczniczymi pokazuje jednak, że podmioty odpowiedzialne nie są w stanie przewidzieć, do której hurtowni zostanie skierowana dostawa produktów leczniczych. Obecnie w Rzeczypospolitej Polskiej funkcjonuje ponad 400 hurtowni farmaceutycznych, do których podmiot odpowiedzialny może realizować dostawy produktów leczniczych. Dlatego też podmiot odpowiedzialny na etapie planowania często nie ma wiedzy, do której hurtowni zostanie skierowana dostawa.
22 maja 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw
Projekt ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw ma za zadanie nowelizację przepisów wprowadzonych ustawą z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw, które są wadliwie zaprojektowane, oraz stanowi odpowiedź na pilne potrzeby i wyzwania systemu refundacyjnego w RP.
Jego celem jest kompleksowa poprawa funkcjonowania tego systemu przez eliminację luk prawnych oraz wdrożenie rozwiązań ułatwiających realizację zadań związanych z refundacją leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyrobów medycznych.
Obowiązujące przepisy w niektórych przypadkach prowadzą do opóźnień w procedurach administracyjnych, ograniczonej dostępności refundowanych produktów dla pacjentów oraz trudności interpretacyjnych dla podmiotów odpowiedzialnych. Najbardziej jaskrawym przykładem dysfunkcjonalności regulacyjnej jest wzór na wielkość dostaw leków, który nie tylko wydłuża procedury administracyjne, ale również nie spełnia zakładanych celów w postaci zabezpieczenia dostępności refundowanego produktu na terytorium RP. Z tego względu projekt zakłada zniesienie tego wzoru i zastąpienie go mechanizmem negocjacyjnym z udziałem Komisji Ekonomicznej, który pozwoli na indywidualną ocenę zapotrzebowania na dany produkt. Ponadto, obecny system refundacyjny nie zawsze skutecznie reaguje na potrzeby pacjentów w sytuacjach niedoborów leków. Problem ten dotyczy w szczególności braków leków, które w razie ich niedostępności nie mogą być zastąpione w szybkim trybie np. odpowiednikami w obcojęzycznych opakowaniach.
Projekt przewiduje wprowadzenie szybkiej ścieżki proceduralnej umożliwiającej refundację takich leków bez konieczności przeprowadzania czasochłonnych negocjacji cenowych, co pozwoli na uniknięcie przerywania terapii z uwagi na braki rynkowe. Innym istotnym aspektem jest potrzeba większej elastyczności w ustalaniu kategorii dostępności refundacyjnej. Obecnie brak jest rozwiązania pośredniego pomiędzy programami lekowymi a refundacją w aptekach, co powoduje nieuzasadnione obciążenia administracyjne szpitali oraz komplikuje pacjentom dostęp do leków. Projekt zakłada wprowadzenie nowej kategorii dostępności refundacyjnej, która umożliwi bardziej efektywne zarządzanie lekami stosowanymi w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej.
Główny cel projektu to usprawnienie funkcjonowania systemu refundacyjnego przez:
Usprawnienie procedur administracyjnych.
Zapewnienie większej dostępności refundowanych produktów.
Reagowanie na potrzeby interesariuszy.
Eliminacja luk prawnych i dostosowanie przepisów do prawa Unii Europejskiej.
Rozwój systemów informatycznych.
Projekt obejmuje zmiany, które dotyczą:
Zmiany proceduralne: Zniesienie obowiązku przedstawiania dowodów dostępności leku w obrocie w momencie składania wniosku refundacyjnego, co przyspieszy procesy administracyjne i umożliwi szybsze wprowadzanie leków na rynek.
Nowe mechanizmy zarządzania dostępnością leków: Wprowadzenie przepisów pozwalających na szybką refundację leków w obcojęzycznych opakowaniach oraz zmiany w systemie kategorii dostępności refundacyjnej.
Zmiany techniczne i organizacyjne: Dostosowanie przepisów dotyczących funkcjonowania Komisji Ekonomicznej, wprowadzenie wymogów dotyczących kadencyjności jej członków oraz zwiększenie przejrzystości procesu negocjacyjnego.
Rozszerzenie udziału pacjentów w systemie refundacyjnym: Wprowadzenie możliwości udziału przedstawicieli organizacji pacjentów w negocjacjach cenowych oraz w posiedzeniach zespołów koordynacyjnych w programach lekowych.
Rozwój narzędzi informatycznych: Utworzenie SWDPL, który umożliwi lepsze monitorowanie dostępności leków i analizę danych dotyczących ich stosowania.