Biuletyn Informacyjny - Październik 2025
- banaszewska.pl

 - 4 dni temu
 - 14 minut(y) czytania
 

ZDROWIE i LEKI
6 października 2025 roku został opublikowany Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Projekt rozporządzenia ma na celu uproszczenie, uporządkowanie i ujednolicenie sposobu ustalania wysokości opłat objętych rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości opłat za badania laboratoryjne oraz inne czynności wykonywane przez organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej przez wszystkie stacje sanitarno- epidemiologiczne. W obecnym brzmieniu rozporządzenia wymienione są cztery kategorie kosztów bezpośrednich i pięć kategorii kosztów pośrednich. Katalog ten jest zamknięty, ale nie uwzględnia on wszystkich kosztów, które powinny być wyliczane jako część składowa (np. w przypadku badań laboratoryjnych czynsz lub opłata za wynajem pomieszczenia). Dodatkowo, z uwagi na skomplikowany sposób wyliczania wskazany w obecnym brzmieniu rozporządzenia każda stacja sanitarno- epidemiologiczna wylicza opłaty w sposób dowolny. To wszystko powoduje, że przeprowadzenie takiego samego badania jest wyceniane w różnej wysokości. Wprowadzane zmiany, w tym w zakresie zryczałtowanej wysokości kosztów, pozwolą na wyrównanie stawek opłat i ich ujednolicenie, a także ułatwią podmiotom zewnętrznym zrozumienie sposobu, w jaki została wyliczona ich wysokość.
W dniu 6 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
Rozporządzenie jest następstwem zmian w ustawie z dnia 24 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw. W nowym rozporządzeniu określono:
warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego udzielanych przez podstawowe zespoły ratownictwa medycznego w składzie dwuosobowym;
warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego udzielanych przez podstawowe zespoły ratownictwa medycznego w składzie trzyosobowym;
warunki realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego udzielanych przez motocyklową jednostkę ratunkową.
Inne przykładowe zmiany:
w kryterium „Jakość”, kategorii „Personel” wprowadzenie warunków premiujących (jako jedna odpowiedź do wyboru) co najmniej 51-procentowy udział osób uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, będących pielęgniarką systemu lub ratownikiem medycznym posiadających co najmniej 5-letni bądź 3-letni staż pracy w zespole ratownictwa medycznego, lotniczym zespole ratownictwa medycznego lub szpitalnym oddziale ratunkowym, niezbędnych do zabezpieczenia realizacji świadczeń w tym zakresie.
w kryterium „systemu kategorii „Personel” proponuje się wprowadzenie warunków (jako jedna odpowiedź do wyboru) premiujących co najmniej 50-procentowy lub 75-procentowy udział osób uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, będących pielęgniarką systemu, lub ratownikiem medycznym które ukończyły kurs z USG wg protokołów ratunkowych.
proponuje się dodanie warunków (jako jedna odpowiedź do wyboru) premiujących co najmniej 50-procentowy lub 75-procentowy udział osób uprawnionych do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, będących pielęgniarką systemu lub ratownikiem medycznym które ukończyły kurs w zakresie stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej.
W kryterium „Jakość”, kategorii „Sprzęt i aparatura medyczna” kolejno proponuje się dodanie warunków (jako jedna odpowiedź do wyboru) premiujących co najmniej 75-procentowy, 90-procentowy bądź wynoszący 100-procentowy udział podstawowych dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego wyposażonych w urządzenie do mechanicznej kompresji klatki piersiowej w łącznej liczbie wszystkich podstawowych dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego.
proponuje się wprowadzenie warunków premiujących co najmniej 50-procentowy, 75-procentowy bądź wynoszący 100-procentowy udział podstawowych dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego wyposażonych w mobilny aparat USG w łącznej liczbie wszystkich podstawowych dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego.
proponuje się także dodanie warunków (jako jedna odpowiedź do wyboru) premiujących co najmniej 50-procentowy, 75-procentowy bądź wynoszący 100-procentowy udział podstawowych dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego wyposażonych w nosze z mechanicznym systemem wspomagania podnoszenia i załadunku w łącznej liczbie wszystkich podstawowych dwuosobowych zespołów ratownictwa medycznego.
w kryterium „Ciągłość”, kategorii „Współpraca ze świadczeniodawcami realizującymi umowę w zakresie obejmującym leczenie inwazyjne ostrych zespołów wieńcowych (OZW)” dodano warunek premiujący dysponowanie we wszystkich podstawowych dwuosobowych zespołach ratownictwa medycznego działającym systemem transmisji zapisu EKG (12 odprowadzeń) w ramach współpracy ze świadczeniodawcami realizującymi umowę w zakresie obejmującym leczenie inwazyjne ostrych zespołów wieńcowych (OZW).
6 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego
Rozporządzenie jest kolejnym następstwem zmian w ustawie z dnia 24 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.
Projekt rozporządzenia nadaje nowe brzmienie załącznikowi nr 2 do rozporządzenia oraz dodaje do niego załączniki nr 2a i 4, co jest związane z:
określeniem warunków realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego udzielanych przez podstawowe zespoły ratownictwa medycznego w składzie dwuosobowym;
określeniem warunków realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego udzielanych przez podstawowe zespoły ratownictwa medycznego w składzie trzyosobowym;
wprowadzeniem warunków realizacji świadczeń gwarantowanych z zakresu ratownictwa medycznego udzielanych przez motocyklową jednostkę ratunkową.
7 października 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego oraz niektórych innych ustaw
Najważniejsze zmiany dotyczą:
wprowadzenie zmian w terminologii, która jest archaiczna i może przyczyniać się do stygmatyzacji osób dotkniętych zaburzeniami psychicznymi
wykluczenie ewentualnych wątpliwości interpretacyjnych, doprecyzowanie kwestii dotyczących stron postępowania sądowego w sprawach o przyjęcie osoby z zaburzeniami psychicznymi bez jej zgody do szpitala psychiatrycznego jak również jej wypisania, miejsca przeprowadzania rozprawy oraz inne drobne doprecyzowania przepisów ustawy
nowe rozwiązania dotyczące stosowania środków przymusu bezpośredniego, mające na celu zapewnienie skuteczności działań Policji, jak również zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim osobom uczestniczącym w interwencji wobec osób z zaburzeniami psychicznymi lub będących pod wpływem substancji psychoaktywnych,
pojęcie osoby z zaburzeniami psychicznymi będzie się odnosić do osoby:
a) z zaburzeniami psychotycznymi (zmiana z osoby chorej psychicznie (wykazującej zaburzenia psychotyczne));
b) z niepełnosprawnością intelektualną (zmiana z osoby upośledzonej umysłowo);
c) wykazującej inne zakłócenia czynności psychicznych, które są zaliczane do zaburzeń psychicznych i wymagają świadczeń zdrowotnych lub innych form pomocy i opieki niezbędnych do życia tej osoby w środowisku społecznym (zmiana z osoby wykazującej inne zakłócenia czynności psychicznych, które zgodnie ze stanem wiedzy medycznej są zaliczane do zaburzeń psychicznych, a osoba ta wymaga świadczeń zdrowotnych lub innych form pomocy i opieki niezbędnych do życia w środowisku rodzinnym lub społecznym).
proponuje się wykreślić obowiązek dla kierownika jednostki do niezwłocznego informowania upoważnionego przez marszałka województwa lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii o zastosowaniu przymusu bezpośredniego w jednostce organizacyjnej pomocy społecznej, która nie zatrudnia lekarza. Zobowiązanie to zaproponowano przenieść do nowododawanego przepisu ust. 5a, zgodnie z którym o zastosowaniu przymusu bezpośredniego:
a) lekarz, o którym mowa w ust. 2, informuje niezwłocznie kierownika podmiotu;
b) kierownik jednostki, o którym mowa w ust. 3, niezwłocznie informuje o tym upoważnionego przez marszałka województwa lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii;
c) dyspozytor medyczny, o którym mowa w ust. 5, informuje niezwłocznie upoważnionego przez marszałka województwa lekarza specjalistę w dziedzinie psychiatrii.
Zmiany przepisów dotyczących przeszukania dotyczy osób z zaburzeniami psychicznymi umieszczonych w szpitalu psychiatrycznym
Zmiany przepisów dotyczących przymusu bezpośredniego. Ustawa reguluje cztery formy przymusu bezpośredniego stosowanego wobec osób z zaburzeniami psychicznymi: przytrzymanie, przymusowe zastosowanie leków, unieruchomienie oraz izolację. Zgodnie z proponowanym nowym brzmieniem przepisów, po dwukrotnym przedłużeniu stosowania przymusu bezpośredniego w formie unieruchomienia lub izolacji, każde dalsze przedłużenie, na okres nie dłuższy niż 6 godzin, byłoby możliwe wyłącznie po każdorazowym osobistym badaniu osoby z zaburzeniami psychicznymi oraz uzyskaniu opinii innego lekarza. Nie musi to być psychiatra, co ma usprawnić działanie szpitali, w których nie zawsze jest dostępny specjalista tej dziedziny. W jednostce organizacyjnej pomocy społecznej czas stosowania wobec osoby z zaburzeniami psychicznymi przymusu bezpośredniego w formie unieruchomienia lub izolacji powyżej 8 godzin jest dopuszczalny po uzyskaniu decyzji lekarza. Może to nastąpić po osobistym zbadaniu przez lekarza na okresy, z których każdy nie może być dłuższy niż 6 godzin. Po dwukrotnym przedłużeniu unieruchomienia przez lekarza każde kolejne przedłużenie powinno wymagać zasięgnięcia opinii drugiego lekarza.
w przypadku braku możliwości uzyskania zgody przedstawiciela ustawowego lub sprzecznych oświadczeń przedstawicieli ustawowych zgodę na przyjęcie do szpitala osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej całkowicie wyraża sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby małoletniej lub ubezwłasnowolnionej całkowicie. Zmiana ta będzie skutkować wyrażeniem zgody przez sąd opiekuńczy także w przypadku braku możliwości uzyskania zgody przedstawiciela ustawowego na przyjęcie do szpitala psychiatrycznego osoby małoletniej powyżej 16 roku życia lub osoby pełnoletniej całkowicie ubezwłasnowolnionej, zdolnej do wyrażenia zgody.
zaproponowano także zmiany w katalogu osób, w stosunku do których osoby wykonujące czynności wynikające z ustawy są obowiązane do zachowania w tajemnicy wszystkiego, o czym powezmą wiadomość w związku z wykonywaniem tych czynności, są zwolnione od obowiązku zachowania tej tajemnicy.
Wprowadzono by również zmiany dotyczące monitoringu: pojedyncze pomieszczenia przeznaczone do obserwacji osoby unieruchomionej będą musiały być wyposażone w instalację monitoringu, która umożliwi stały nadzór nad osobą i kontrolę czynności związanych z unieruchomieniem.
7 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie standardów organizacyjnych opieki zdrowotnej w dziedzinie radiologii i diagnostyki obrazowej wykonywanej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych
Najważniejsze zmiany:
Ustanowienie wymogu obecności lekarza w placówce, w trakcie podawania pacjentowi środka kontrastującego,
wprowadzono możliwość stałego kontaktu pomiędzy lekarzem podmiotu zlecającego, a lekarzem podmiotu świadczącego w trakcie pozyskiwania obrazu do opisu, w celu uzyskania obrazu o jak najlepszej wartości diagnostycznej.
wyeliminowanie powszechnej praktyki wśród podmiotów świadczących, których lekarze wielokrotnie wykonują w danym momencie (tj. jednocześnie pełnią dyżur w kilku podmiotach wykonujących działalność leczniczą w zakresie radiologii i diagnostyki obrazowej wykonywanej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych) opisy badań dla dwóch lub więcej podmiotów co ma niezwykle negatywny wpływ na prawidłowość i szybkość wykonania opisów dla pacjentów, którym nadano priorytet „CITO albo „pilne” albo na ratunek” lub podobne.
określono sytuacje, w których podmiot świadczący (tj. przez swoich lekarzy wykonujących usługę teleradiologiczną) może odmówić wykonania usługi teleradiologicznej.
8 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej
Projektowana zmiana polega na dodaniu w nowelizowanym rozporządzeniu § 3d, który pozwoli na realizację normy wynikającej z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o działalności leczniczej. Zgodnie z nowymi przepisami w przypadku świadczeniodawcy rezygnującego z danego profilu systemu zabezpieczenia, przy ustalaniu kwoty ryczałtu na kolejne 2 okresy rozliczeniowe, zostanie uwzględnione 40% liczby jednostek sprawozdawczych dotyczących świadczeń udzielonych w ramach wykreślonego profilu systemu zabezpieczenia, w okresie rozliczeniowym poprzedzającym okres, w którym dokonano wykreślenia tego profilu.
8 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego
Projektowane rozporządzenie ma na celu:
poprawę dostępności do materiałów stosowanych przy wypełnieniach ostatecznych (stałych) oraz
doprecyzowanie niektórych już istniejących świadczeń gwarantowanych.
Zgodnie z nowymi przepisami o rodzaju zastosowanego materiału do wypełnień ostatecznych będzie decydował lekarz w zależności od potrzeb leczniczych pacjenta. Jako materiał do wypełnień ostatecznych będzie można stosować dowolny materiał stosowany w praktyce dentystycznej (dostępny na rynku), z wyjątkiem amalgamatu.
9 października 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności leczniczej oraz niektórych innych ustaw
Projektowane przepisy stanowią odpowiedź na problemy takie jak stwierdzanie i dokumentowanie zgonów. Celem projektu ustawy są również zmiany w zakresie obowiązujących regulacji, które umożliwią uzyskanie pełnej i wiarygodnej informacji na temat przyczyn zgonów i w sposób zdecydowanie szybszy niż obecnie oraz przy optymalnym wykorzystaniu istniejących państwowych zasobów informacji. Pozyskiwanie prawdziwych informacji na temat przyczyn zgonów jest niezmiernie istotne z punktu widzenia zdrowa publicznego.
Projekt ustawy wprowadza regulacje dotyczące działalności leczniczej obejmującej realizację zadań w zakresie urodzeń, martwych urodzeń i zgonów, w tym odnoszących się do procedur związanych z wdrożeniem funkcjonowania elektronicznego obiegu dokumentów stwierdzających zaistnienie ww. zdarzeń tj. elektronicznej karty urodzenia (e-karta urodzenia), elektronicznej karty urodzenia z adnotacją martwego urodzenia (e-karta martwego urodzenia) oraz elektronicznej karty zgonu (e-karta zgonu).
Najważniejsze regulacje:
Wystawca karty urodzenia będzie mógł korzystać z dostępnych już w systemie informacji osobowych i medycznych, natomiast karta urodzenia po wystawieniu trafi automatycznie do systemu. Pozwoli to z jednej strony na łatwy i zdelokalizowany dostęp do karty urodzenia, ale też łatwiejsze i szybsze (automatycznie, w czasie rzeczywistym) przekazywanie e-karty urodzenia do właściwego urzędu stanu cywilnego. Jednocześnie do urzędu stanu cywilnego będą trafiać jedynie te informacje, które są niezbędne do rejestracji stanu cywilnego.
zasady stwierdzania zgonu obejmujące zebranie odpowiednich informacji o okolicznościach poprzedzających zgon, przeprowadzenie oględzin zwłok z ustaleniem ewentualnych obrażeń ciała, dokonanie ustaleń dotyczących czasu zgonu, ustalenia tożsamości osoby zmarłej oraz stwierdzenia przyczyny zgonu, uwzględniając zapoznanie się z dokumentami dotyczącymi stanu zdrowia w okresie poprzedzającym zgon, jeżeli jest to możliwe.
wskazanie osób zobowiązanych do stwierdzania zgonu w zależności od miejsca zgonu, zaistniałych okoliczności oraz obowiązków osób wykonujących zawody medyczne w ramach działalności leczniczej w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.
zasady postępowania ze zwłokami osób zmarłych w innych miejscach niż w podmiocie udzielającym stacjonarnych całodobowych świadczeń zdrowotnych (szpital, hospicjum, zakład opiekuńczo-leczniczy) oraz w środkach transportu sanitarnego, w tym lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, oraz przewozu zwłok do zakładów medycyny sądowej albo prosektorium wskazanego szpitala,
zasady w przypadku martwego urodzenia.
określenie, kiedy należy wystawić kartę zgonu, wskazując, że następuje to wówczas, gdy jest możliwe wydanie zwłok podmiotowi uprawnionemu do organizacji pochówku, a zatem kiedy zakończono już wszelkie procedury medyczne i dochodzeniowe wymagające zwłok lub szczątków, oraz brak jest innych przeszkód prawnych (np. wynikających z prowadzonego postępowania karnego),
elektronizacja kart zgonu,
uregulowanie zasad postępowania w przypadku błędów w kartach zgonu,
regulacje dotyczące nabywania i utraty prawa do wykonywania czynności koronera – z uwzględnieniem konieczności posiadania przez niego odpowiedniej wiedzy i umiejętności,
zasady finansowania czynności związanych ze stwierdzaniem zgonu, w tym wystawiania e-karty zgonu albo karty zgonu w postaci papierowej, przez lekarzy udzielających świadczeń zdrowotnych na podstawie umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
14 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie chorób zawodowych
Zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie chorób zawodowych polega na uzupełnieniu załącznika do rozporządzenia pn. „Wykaz chorób zawodowych wraz z okresem, w którym wystąpienie udokumentowanych objawów chorobowych upoważnia do rozpoznania choroby zawodowej pomimo wcześniejszego zakończenia pracy w narażeniu zawodowym” o choroby zawodowe, wynikające z dyrektywy 2023/2668, tj. raka jajnika oraz raka żołądkowo-jelitowego.
16 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie sprawie rodzajów dokumentacji medycznej służby medycyny pracy, sposobu jej prowadzenia i przechowywania oraz wzorów stosowanych dokumentów
Nowelizacja ma na celu przyśpieszenie procesów transformacji cyfrowej przez dalszy rozwój usług cyfrowych w ochronie zdrowia i dążenie do ucyfrowienia dokumentacji służby medycyny pracy.
Najważniejsze zmiany:
zastąpienie we wzorze karty badania profilaktycznego, określonym w załączniku do rozporządzenia, pieczęci podmiotu przeprowadzającego badanie profilaktyczne oraz pieczątki osoby przeprowadzającej badanie podmiotowe, jej podpisu odpowiednimi oznaczeniami, opisanymi w objaśnieniu,
uzupełnienie karty badania profilaktycznego o zalecenia dla pracodawcy wynikające z warunków pracy, a także, zalecenia indywidualne dla osoby badanej, uwzględniające również pozazawodowe aspekty zdrowotne,
usunięcie potwierdzenia odbioru orzeczenia z rejestru orzeczeń lekarskich.
16 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy
Rozporządzenie zakłada wprowadzenie elektronicznej formy sporządzania orzeczeń lekarskich do celów przewidzianych w Kodeksie pracy, pozostawiając jednocześnie możliwość wystawienia orzeczenia lekarskiego w formie papierowej w przypadku braku dostępu do wskazanego systemu teleinformatycznego. W tym celu w projekcie rozporządzenia określa się zakres danych i informacji, które będą objęte orzeczeniem lekarskim, pozostawiając jednocześnie wzór orzeczenia, w przypadku konieczności wydania go w formie papierowej. Orzeczenie lekarskie sporządzone w formie elektronicznej będzie zapisywane i przechowywane w Systemie Informacji Medycznej. Zarówno orzeczenie lekarskie sporządzone w formie elektronicznej jak i papierowej będzie przekazywane pracodawcy wystawiającemu skierowanie na badanie profilaktyczne, w terminie i w sposób określony w umowie, do zawarcia której jest zobligowany pracodawca.
17 października 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 83/2025/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 października 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie warunków postępowania dotyczącego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotne
Zarządzenie nakłada obowiązek złożenia oświadczenia (pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń), że w okresie ostatnich 5 lat przed dniem złożenia oferty nie uzyskał decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ani nie przystąpił do użytkowania inwestycji.
20 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie obowiązkowych szczepień ochronnych
Zmieniane rozporządzenie określa wykaz chorób zakaźnych objętych obowiązkiem szczepień ochronnych, osoby lub grupy osób obowiązane do poddawania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym przeciw chorobom zakaźnym, wiek i inne okoliczności stanowiące przesłankę powstania obowiązku szczepień ochronnych, schemat szczepienia przeciw chorobie zakaźnej obejmujący liczbę dawek i terminy ich podania wymagane dla danego szczepienia uwzględniające wiek osoby objętej obowiązkiem szczepienia, kwalifikacje osób przeprowadzających szczepienia ochronne, sposób przeprowadzania szczepień ochronnych, tryb przeprowadzania konsultacji specjalistycznej dla osób, w przypadku których lekarskie badanie kwalifikacyjne daje podstawy do długotrwałego odroczenia obowiązkowego szczepienia ochronnego, wzory zaświadczenia o przeprowadzonym lekarskim badaniu kwalifikacyjnym, książeczki szczepień oraz karty uodpornienia, sposób prowadzenia dokumentacji medycznej dotyczącej obowiązkowych szczepień ochronnych i jej obiegu, wzory sprawozdań z przeprowadzonych obowiązkowych szczepień ochronnych oraz tryb i terminy ich przekazywania oraz papierową lub elektroniczną formę raportu o przypadkach niewykonania obowiązkowych szczepień ochronnych.
Najważniejsze zmiany:
poszerza się katalog chorób objętych obowiązkiem szczepień ochronnych o zakażenia ludzkim wirusem brodawczaka (HPV) od ukończenia 9. roku życia do ukończenia 15. roku życia (objęcie szczepieniem populacji osób urodzonych w 2018 r.);
poszerza się katalog chorób objętych obowiązkiem szczepień ochronnych o inwazyjne zakażenia Neisseria meningitidis
przesuwa się termin II dawki przypominającej szczepienia przeciw krztuścowi z obecnego 14. roku życia na 12. rok życia;
wprowadza się III dawkę przypominającą szczepienia przeciw krztuścowi u osób od ukończenia 17. roku życia w miejsce III dawki przypominającej przeciw tężcowi i błonicy
porządkuje się kwestie wskazań do szczepień przeciw WZW typu B, poprzez dodanie oprócz szczepień kobiet planujących ciążę również kobiet w ciąży;
porządkuje się kwestie wskazań do szczepień przeciw ospie wietrznej o dzieci do ukończenia 4. roku życia przebywające lub zakwalifikowane do pobytu w żłobkach lub klubach dziecięcych lub przedszkolach;
23 października 2025 roku został opublikowany Komunikat Ministra Zdrowia w sprawie produktów leczniczych niepodlegających finansowaniu w ramach procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych
Minister Zdrowia ogłosił listę produktów leczniczych niepodlegających finansowaniu w ramach procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych.
Jednocześnie Minister Zdrowia poinformował, że pacjenci, którzy rozpoczęli leczenie produktem leczniczym niepodlegającym finansowaniu w ramach procedury ratunkowego dostępu do technologii lekowych przed dniem obowiązywania właściwego wykazu, mają prawo do kontynuacji leczenia pod warunkiem udowodnienia skuteczności dotychczasowego leczenia. Informacja o kontynuacji leczenia powinna zostać przekazana przez świadczeniodawcę do właściwego lokalnego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
23 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań, jakie powinna spełniać jednostka uprawniona do wydawania świadectw potwierdzających właściwości lecznicze naturalnych surowców leczniczych oraz właściwości lecznicze klimatu
Projekt aktualizuje nazwy dziedzin nauk i dyscyplin naukowych – zgodnie z klasyfikacją zawartą w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 października 2022 r. w sprawie dziedzin nauki i dyscypliny naukowych oraz dyscyplin artystycznych oraz poszerza katalog dyscyplin nauk o następujące dyscypliny: architektura i urbanistyka, inżynieria biomedyczna, inżynieria chemiczna, inżynieria lądowa, geodezja i transport, inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka, technologia żywności i żywienia, nauki biologiczne, nauki chemiczne, nauki fizyczne, nauki farmaceutyczne, nauki medyczne, nauki o zdrowiu, ekonomia i finanse, geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna, nauki prawne, nauki o Ziemi i środowisku, z których to dyscyplin będą wymagane kwalifikacje i wykształcenie kierownika oraz personelu jednostki uprawnionej. Przy czym, w przypadku personelu zatrudnianego w jednostce uprawnionej wprowadzono obligatoryjny wymóg, aby – obok osób posiadających wykształcenie w powyżej wskazanych dyscyplinach – zatrudnić osobę z wykształceniem lekarskim.
27 października 2025 roku zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
Proponowana zmiana w zakresie § 3c ma na celu przedłużenie o kolejny rok (do dnia 31 grudnia 2026 r.) abolicji na nakładanie kar umownych na świadczeniodawców z tytułu braku lekarza w obsadzie specjalistycznego zespołu ratownictwa medycznego.
27 października 2025 roku został opublikowany projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej oraz niektórych innych ustaw
Projekt zakłada zmiany mające charakter deregulacyjny, których celem jest ograniczenie obciążeń administracyjnych i organizacyjnych spoczywających na podmiotach leczniczych zakwalifikowanych do Krajowej Sieci Onkologicznej oraz uproszczenie i doprecyzowanie przepisów dotyczących organizacji i realizacji opieki onkologicznej w ramach Krajowej Sieci Onkologicznej przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu jakości świadczeń opieki zdrowotnej i efektywności systemu opieki zdrowotnej.
W projekcie ustawy przewiduje się dodanie definicji ciągłości opieki onkologicznej określonej jako koordynowany proces udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w ramach opieki onkologicznej oraz dalsze leczenie.
28 października 2025 roku weszło w życie Zarządzenie Nr 85/2025/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 27 października 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna
W zmienianym zarządzeniu dokonano modyfikacji zasad finansowania świadczeń w zależności od osiągniętego przez świadczeniodawców poziomu udziału procentowego określonych świadczeń specjalistycznych w danym zakresie. Przepisy mają na celu dalszą poprawę dostępności do świadczeń specjalistycznych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej poprzez motywowanie świadczeniodawców do podwyższania udziału świadczeń specjalistycznych udzielanych na rzecz nowych pacjentów.
29 października został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania
Projekt rozporządzenia ujednolica przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania,
Najważniejsze zmiany:
Obowiązek wskazania adresu miejsca wystawienia skierowania,
Dodanie obowiązku podania numeru telefonu lub adresu poczty elektronicznej podmiotu leczniczego, a także kodu specjalności komórki organizacyjnej,
doprecyzowanie i ujednolicenie identyfikatorów stosowanych w systemie informacji w ochronie zdrowia. W szczególności odniesienie do konkretnych części systemu resortowych kodów identyfikacyjnych.
30 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego
Projektowane rozporządzenie ma na celu zapewnienie dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej poprzez umożliwienie realizacji nowego świadczenia „Opieka nad kobietą w ciąży lub kobietą rodzącą realizowana przez położną” przez świadczeniodawców posiadających izbę przyjęć (IP) lub szpitalny oddział ratunkowy (SOR) i zlokalizowanych w odległości wynoszącej ponad 25 kilometrów od najbliższego świadczeniodawcy udzielającego świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu położnictwa i ginekologii w trybie hospitalizacji. Nowelizacja umożliwi realizację wyżej wskazanego świadczenia opieki zdrowotnej na rzecz części kobiet zamieszkujących na terenie powiatów, gdzie nie funkcjonuje oddział położniczo-ginekologiczny. Podmiot realizujący świadczenie „Opieka nad kobietą w ciąży lub kobietą rodzącą realizowana przez położną” będzie obowiązany zapewnić dostęp do środka transportu dostosowanego do przewozu kobiety w ciąży, kobiety rodzącej albo kobiety w połogu lub noworodka. Transport będzie realizowany przez zespół składający się z trzech osób wykonujących zawód medyczny, w tym położnej i dwóch ratowników medycznych.
31 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w zakresie koordynowanej opieki medycznej nad chorymi z neurofibromatozami oraz pokrewnymi im rasopatiami
Proponuje się wydłużenie etapu realizacji programu pilotażowego (okres umowy) do dnia 30 kwietnia 2026 r. Wydłużenie czasu trwania programu pilotażowego umożliwi zapewnienie ciągłości opieki dla pacjentów dotkniętych wspomnianymi schorzeniami na kolejny okres.
31 października 2025 roku został opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025
Rozporządzenie zakłada przedłużenie okresu obowiązującego NPZ do 2026 r. Przy założeniu, iż większość zadań pozostaje bez zmian za wystarczającą należy uznać nowelizację istniejącego NPZ, bez potrzeby wprowadzania nowego.




