top of page

Polityka otwartego dostępu do danych badawczych finansowanych ze środków publicznych

ree

16 lipca 2025 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego zatwierdził dokument „Polityka otwartego dostępu do danych badawczych finansowanych ze środków publicznych”.

 

Politykę otwartego dostępu do danych badawczych i finansowanych ze środków publicznych zgodnie z art. 23 Ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego opracowuje Minister właściwy ds. szkolnictwa wyższego uwzględniając w szczególności:


  • aktualny stan udostępniania danych badawczych oraz standardy i dobre praktyki w zakresie udostępniania danych badawczych;

  • obowiązujący stan prawny;

  • kierunki rozwoju w zakresie otwartego dostępu do danych badawczych i zarządzania wynikami badań naukowych.

 

Obowiązek wdrożenia polityki wynika z motywu 28 dyrektywy 2019/1024, zgodnie z którym na państwa członkowskie nałożony został obowiązek przyjęcia polityki otwartego dostępu do danych z badań naukowych finansowanych ze środków publicznych oraz zapewnienia wdrożenia tej polityki przez wszystkie organizacje prowadzące badania naukowe i organizacje finansujące badania naukowe, przy czym organizacje prowadzące badania naukowe i organizacje finansujące badania naukowe także mogą być organami sektora publicznego lub przedsiębiorstwami publicznymi.

 

Opracowany przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dokument:


  • opisuje kontekst rozwoju otwartej nauki w Polsce i dotychczasowe działania w tym obszarze;

  • przedstawia aktualny stan otwartego dostępu do danych badawczych;

  • określa główny cel polityki oraz cele szczegółowe, których realizacja ma wspierać jego osiągnięcie.


Polityka nie ma charakteru normatywnego – stanowi dokument kierunkowy, będący podstawą do dalszych działań. W zapowiedzi znalazła się również informacja o planowanym planie działań, który określi konkretne zadania, harmonogram ich wdrażania oraz źródła finansowania.

Polityka taka powinna mieć charakter wytycznych, a sama polityka ma być kierowana „na zewnątrz”, a więc do znacznej grupy podmiotów, jakie wskazuje się na podstawie ustawy o szkolnictwie wyższym.

 

Ustawa określa katalog podmiotów tworzących system szkolnictwa wyższego i nauki. Do tak określonych adresatów polityki otwartego dostępu do danych badawczych finansowanych ze środków publicznych należą zatem:


  • uczelnie;

  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki;

  • Polska Akademia Nauk, działająca na podstawie ustaw. o Polskiej Akademii Nauk;

  • instytuty naukowe PAN;

  • instytuty badawcze, działające na podstawie ustawy o instytutach badawczych;

  • międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych ustaw działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

  • Centrum Łukasiewicz, działający na podstawie ustawy o Sieci Badawczej Łukasiewicz;

  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz;

  • Polska Akademia Umiejętności;

  • inne podmioty prowadzące głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

  • Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej,

  • Narodowe Centrum Badań i Rozwoju,

  • Narodowe Centrum Nauki,

  • Agencja Badań Medycznych.

 

Polityka opisuje kontekst rozwoju otwartej nauki w Polsce, podsumowuje dotychczasowe działania ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, oraz zawiera analizę obecnego stanu otwartej nauki w Polsce. Podkreśla mocne i słabe strony, a także szanse dla nauki w Polsce. Dodatkowo polityka przedstawia główny cel Polityki, wraz z celami szczegółowymi, których realizacja ma pomóc w jego osiągnięciu. W podsumowaniu pojawia się informacja o kolejnym dokumencie jakim jest „plan działań”, który ma skonkretyzować sposób realizacji poszczególnych zadań wynikających z polityki, ze wskazaniem odpowiedniego finansowania.


Wśród celów szczegółowych polityka wymienia:


  • Zapewnienie środowiska prawnego umożliwiającego udostępnienie i ponowne wykorzystanie danych badawczych, przy zapewnieniu adekwatnej ochrony prawnej uprawnionych do danych;

  • Przeprowadzenie procesu legislacyjnego w zakresie propozycji legislacyjnych opracowanych na podstawie analizy powstałej w ramach działania zapewnienia środowiska prawnego, o którym mowa powyżej;

  • Uwzględnienie w procedurach, wszystkich publicznych podmiotów finansujących badania naukowe, zasady udostępniania danych badawczych, pozyskanych w działaniach realizowanych z udziałem środków publicznych zgodnie z zasadami FAIR;

  • Wskazanie ram organizacyjnych w zakresie zarządzania otwartymi danymi badawczymi na poziomie krajowym (krajowa Sieć Centrów Kompetencji Otwartych Danych Badawczych);

  • Ustalenie, przy uwzględnieniu kontekstu międzynarodowego, wymaganych standardów udostępniania danych badawczych, odpowiadających specyfice poszczególnych obszarów badawczych;

  • Zapewnienie na poziomie krajowym ekosystemu informatycznego umożliwiającego przechowywanie, odnalezienie, uzyskanie dostępu i ponowne wykorzystywanie rozproszonych zasobów danych w każdym obszarze badawczym.

 

Z treścią dokumentu można zapoznać się na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: https://www.gov.pl/web/nauka/polityka-otwartego-dostepu-do-danych-badawczych-finansowanych-ze-srodkow-publicznych.

 

ree

bottom of page