🟠 LEKI
W lipcu przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia zapowiedzieli długo oczekiwane przez rynek poprawki do Dużej Nowelizacji Ustawy Refundacyjnej o wdzięcznej nazwie SZNUR, a także wprowadzono istotne zmiany w zasadach realizacji recept.
15 lipca 2024 roku przedstawiciele Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji Ministerstwa Zdrowia zaprezentowali swoje propozycje do zmiany ustawy o refundacji leków.
W kwietniu Ministerstwo Zdrowia ogłosiło prekonsultacje dotyczące kolejnej nowelizacji ustawy refundacyjnej, ta która obecnie obowiązuje została – mimo wielu głosów krytyki – wprowadzona w listopadzie ubiegłego roku. Była ona pierwszą dużą nowelizacją ustawy uchwalonej w 2012 r. Od kwietnia rynek farmaceutyczny zgłaszał do resortu zdrowia swoje uwagi – łącznie Ministerstwo Zdrowia otrzymało 270 uwag. Ostatecznie zaprezentowano 80 poprawek do ustawy refundacyjnej. Zdaniem Ministerstwa Zdrowia zmiany przełożą się na usprawnienie procesu refundacyjnego. To bezpośrednio wpłynie na wzrost dostępności do leków dla pacjentów.
Nowelizacja ma służyć przede wszystkim usunięciu błędów DNURu, tj. dużej nowelizacji Ustawy, która weszła w życie 1 listopada ubiegłego roku. Tym samym przepisy, których tak obawiał się rynek farmaceutyczny, okazały się być martwe. Trudności interpretacyjne ustawy DNUR oraz brak danych powodowały problem ze stosowaniem wzoru matematycznego, wprowadzonego do Ustawy przepisami DNUR, który ma określać minimalną wielkość dostaw, jaką powinien zadeklarować wnioskodawca w odniesieniu do produktu posiadającego już odpowiednik refundowany w danym wskazaniu. Co więcej, brak możliwości zadeklarowania dostępności dostaw odpowiadających możliwościom produkcyjnym powodował, że wielokrotnie firmy farmaceutyczne odstępowały od ubiegania się o refundację, a tym samym odstępowały od faktycznego wprowadzenia leku na rynek polski. Błędnie skonstruowany wzór prowadził do wyliczenia wielkości dostaw nieadekwatnych do rzeczywistego zapotrzebowania na dany produkt, co w połączeniu z brakiem korelacji z możliwościami produkcyjnymi i logistycznymi firm farmaceutycznych, oraz koniecznością wprowadzenia do wzoru danych niedostępnych publicznie skutkowały brakiem możliwości zastosowania wzoru. Na skutek licznych monitów wnioskodawców Minister Zdrowia w komunikacie z 12 kwietnia b.r. wydał interpretację co do stosowania kłopotliwego przepisu: „mając na względzie brak dostępności w przestrzeni publicznej części danych potrzebnych do wyliczeń, wielkości dostaw w danym wskazaniu w momencie składania wniosku o objęcie refundacją Wnioskodawcy co do zasady zobowiązani są do przeprowadzenia wyliczeń według danych zgodnych z ich najlepszą wiedzą”. Resort zdrowia nad częścią przepisów się pochylił uznając za zasadne ich wycofanie, część z nich uznał za dobre i konieczne do utrzymania a także wprowadził część zupełnie nowych rozwiązań.
Proponowane zmiany obejmują:
osobna ścieżka refundacyjna dla leków na choroby rzadkie w oparciu o analizę wielokryterialną,
udział przedstawicieli organizacji pacjentów w posiedzeniach Zespołów Koordynacyjnych (bez prawa głosu);
rezygnacja z refundacji leków OTC,
szybsze procedury refundacyjne,
możliwość złożenia wniosku o objęcie refundacją dla obcojęzycznych opakowań leków objętych refundacją;
uprawnienie ministra zdrowia do wezwania podmiotu o złożenie wniosku refundacyjnego w wybranych sytuacjach,
przyspieszony dostęp pacjentów do nowych terapii objętych refundacją w ramach programów lekowych,
dostęp do Zintegrowanego Systemu Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi dla podmiotów raportujących dane, w tym producentów leków,
usunięcie przepisów dotyczących obowiązku dostarczania leków do dziesięciu hurtowni,
wprowadzenie regularnych (co dwa lata) aktualizacji wykazu wyrobów na zlecenie,
podniesienie wysokości limitu finansowania za jednostkę surowca farmaceutycznego służącego do sporządzania leku recepturowego z poziomu 15 percentyla do 25 percentyla.
20 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 2 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie recept
Rozporządzenie wprowadza następujące zmiany:
Zgodnie z nowymi przepisami, farmaceuta będzie mógł określić jednostkę dawkowania leku, jeśli jest ona nieczytelna, błędna lub niezgodna z ustawą Prawo farmaceutyczne. Zmiana daje farmaceutom większą swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących interpretacji dawkowania na recepcie.
Nowe przepisy przewidują, że w przypadku braku dawkowania lub jego nieczytelności, farmaceuta będzie mógł wydać do 4 najmniejszych opakowań leku. Dotychczas było to możliwe jedynie do dwóch opakowań.
Nowe zasady obejmą także produkty lecznicze do stosowania miejscowego oraz wyroby medyczne do diagnostyki in vitro. Jeśli na recepcie przepisana ilość przekracza 4 najmniejsze opakowania, farmaceuta będzie mógł wydać całą ilość przepisaną na recepcie, nawet bez określenia dawkowania, pod warunkiem, że określona jest częstotliwość stosowania.
Kolejna zmiana dotyczy przypadków, gdy z liczby, wielkości opakowań, liczby jednostek dawkowania i sposobu dawkowania wynikają różne ilości produktu leczniczego. Od 20 lipca farmaceuta może wydać największą przepisaną ilość, zamiast najmniejszej.
🟠 WYROBY MEDYCZNE
Lipcowe zmiany obejmują stopniowe wdrażanie bazy EUDAMED, obowiązek zgłaszania przerw w dostawach oraz zawieszeniu dostaw oraz wydłuża okresy przejściowe dla określonych klas IVD.
9 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1860 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2017/745 i (UE) 2017/746 w odniesieniu do stopniowego wdrażania bazy danych Eudamed, obowiązku w zakresie informowania w przypadku przerwy w dostawach lub ich zawieszeniu oraz przepisów przejściowych dotyczących określonych wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
Rada przyjęła zmiany w przepisach dotyczących wyrobów medycznych w celu zapobiegania brakom wyrobów medycznych i zapewnienia przejrzystości oraz szerszego dostępu do informacji.
Nowelizacja obejmuje szereg zmian :
Przyspiesza obowiązek rejestracji w bazie EUDAMED - Producenci będą musieli przekazywać informacje o swoich produktach do istniejących modułów EUDAMED bez konieczności oczekiwania na udostępnienie pozostałych modułów. Ta obowiązkowa rejestracja produktów ma wejść w życie pod koniec 2025 r.
Zobowiązuje do raportowania przerw w ciągłości dostaw wyrobu. Zmiany w MDR i IVDR zawierają środki mające na celu ochronę pacjentów przed przerwami w dostawach. Producenci wyrobów medycznych i IVD są zobowiązani do informowania lokalnych organów oraz instytucji zdrowotnych na co najmniej 6 miesięcy przed zaprzestaniem dostaw krytycznego urządzenia, czy to chwilowo, czy na stałe.
Nowelizacja oznacza przedłużenie okresów przejściowych dla wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro.
Oczywiście warunkiem korzystania z przedłużonych okresów przejściowych jest spełnienie szeregu wymogów określonych przez prawodawcę. W przypadku wyrobów, które wcześniej nie wymagały certyfikacji przy udziale jednostki notyfikowanej, kluczowe będzie wdrożenie systemu zarządzania jakością.
Z okresów przejściowych można jednak skorzystać pod warunkiem, że spełnione są wszystkie poniższe wymogi:
wyroby nadal pozostają zgodne z dyrektywą IVD,
nie ma istotnych zmian w projekcie i przewidzianym zastosowaniu,
wyroby nie stwarzają niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia lub bezpieczeństwa pacjentów, użytkowników lub innych osób lub dla innych kwestii związanych z ochroną zdrowia publicznego,
nie później niż 26 maja 2025 r. producent wprowadził system zarządzania jakością zgodnie z rozporządzeniem IVD,
nie później niż 26 maja 2025 r. (przy wyrobie klasy D) / 26 maja 2026 r. (przy wyrobie klasy C) / 26 maja 2027 r. (przy wyrobie klasy B i klasy A w stanie sterylnym) producent lub upoważniony przedstawiciel złożył formalny wniosek do jednostki notyfikowanej zgodnie z rozporządzeniem IVD o przeprowadzenie oceny zgodności,
nie później niż 26 września 2025 r. (przy wyrobie klasy D) / 26 września 2026 r. (przy wyrobie klasy C) / 26 września 2027 r. (przy wyrobie klasy B i klasy A w stanie sterylnym) jednostka notyfikowana i producent podpisali pisemną umowę zgodnie z rozporządzeniem IVD.
Wydłużenie ma dotyczyć tych certyfikatów, które zostały wydane przez jednostki notyfikowane w okresie pomiędzy 25 maja 2017 r. a 25 maja 2022 r. (tj. ostatnim dniem obowiązywania dyrektywy IVD) i nie wygasły według stanu na dzień 26 maja 2022 r. ani nie zostały później cofnięte.
Jeżeli wspomniane certyfikaty wygasają po 26 maja 2022 r. a przed 9 lipca 2024 r., to z wydłużenia ważności do 31 grudnia 2027 r. będzie można skorzystać tylko jeśli spełniony zostanie ponadto jeden z poniższych warunków:
przed wygaśnięciem certyfikatu producent podpisał umowę na certyfikację wyrobu IVD na nowych zasadach z jednostką notyfikowaną lub
odpowiedni organ państwowy udzielił pozwolenia na odstępstwo od konieczności przeprowadzenia oceny zgodności z uwagi na dobro pacjentów
Wyroby, w przypadku których procedura oceny zgodności na podstawie dyrektywy 98/79/WE nie wymagała udziału jednostki notyfikowanej, w przypadku których deklaracja zgodności została sporządzona przed dniem 26 maja 2022 r. zgodnie z tą dyrektywą i w odniesieniu do których procedura oceny zgodności na podstawie rozporządzenia wymaga udziału jednostki notyfikowanej, mogą być wprowadzane do obrotu lub wprowadzane do używania do następujących dat:
wyroby klasy D wprowadzonych do obrotu lub do używania - do 31 grudnia 2027 r.,
wyroby klasy C wprowadzonych do obrotu lub do używania - do 31 grudnia 2028 r..
wyroby klasy B i klasy A w stanie sterylnym wprowadzonych do obrotu lub do używania - do 31 grudnia 2029 r.
25 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie wykonawcze 2022/1107 ustanawiające wspólne specyfikacje dla niektórych wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro klasy D zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746;
W przypadku niektórych wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro klasy D objętych zakresem rozporządzenia (UE) 2017/746 nie istnieją normy zharmonizowane odnoszące się do niektórych wymogów załącznika I do tego rozporządzenia i istniała potrzeba uwzględnienia kwestii zdrowia publicznego, ponieważ ryzyko związane z używaniem tych wyrobów ma znaczenie dla zdrowia publicznego i bezpieczeństwa pacjentów. Należało więc przyjąć wspólne specyfikacje dla tych wyrobów odnoszące się do tych wymogów. Rozporządzenie (UE) 2017/746 zastąpiło dyrektywę 98/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Wspólne specyfikacje techniczne określone w decyzji Komisji 2002/364/WE 3 dla niektórych wyrobów objętych dyrektywą 98/79/WE pozostają aktualne. Te wspólne specyfikacje techniczne zostały uwzględnione i w razie potrzeby zaktualizowane tak, aby odzwierciedlały aktualny stan techniki. Aby umożliwić producentom, innym podmiotom gospodarczym, jednostkom notyfikowanym i innym podmiotom dostosowanie się do rozporządzenia oraz zapewnić jego właściwe stosowanie, została odroczona data rozpoczęcia jego stosowania.
4 lipca 2024r. zostało opublikowane Rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, które wejdzie w życie 1 września 2024 r.
Zmiany dotyczą między innymi:
Korekty katalogu osób uprawnionych do wystawiania zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne.
Ujednolicenia na format procentowy w kolumnie 5 w załączniku do rozporządzenia wysokości udziału własnego świadczeniobiorcy w limicie finansowania ze środków publicznych.
Korektę wzajemnych wyłączeń jednoczesnego zaopatrzenia w ramach kryteriów przyznawynia dla wyrobów medycznych wspomagających układ oddechowy, wózków inwalidzkich oraz sensorów do systemu monitorowania stężenia glukozy flash
Korektę mającą na celu przywrócenie limitu cen napraw dla wózków inwalidzkich dziecięcych
Bardziej szczegółowe kryteria przyznawania dla gorsetów (biustonoszy) kompresyjnych i biustonoszy pooperacyjnych lub do protez piersi przez wyłączenie możliwości w stroje kąpielowe
Przywrócono możliwości skrócenia okresu użytkowania dla obuwia ortopedycznego
Korekta kryteriów przyznawania doprecyzowująca maksymalną liczbę sensorów do systemu monitorowania stężenia glukozy flash.
🟠 ZDROWIE
1 lipca 2024 r weszło w życie zarządzenie nr 54/2024/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 maja 2024 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju opieka paliatywna i hospicyjna.
Zarządzenie określa:
przedmiot postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej;
szczegółowe warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju opieka paliatywna i hospicyjna.
Konieczność wydania zarządzenia, którego zakres dotychczas był uregulowany w zarządzeniu Nr 196/2021/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 10 grudnia 2021 r. wynikał z potrzeby wprowadzenia w życie taryfy świadczeń określonej w obwieszczeniu Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 28 marca 2024 r. w sprawie taryf świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki paliatywnej i hospicyjnej. Zgodnie z art. 146 ust. 6 ustawy o świadczeniach Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia wprowadza do stosowania określoną przez Prezesa Agencji taryfę świadczeń nie później niż przed upływem 4 miesięcy od dnia jej opublikowania.
Zmiany wprowadzone niniejszym zarządzeniem spowodują możliwość rozliczania świadczeń przez poszczególnych członków zespołu poradni. Dotychczasowy model finansowania bazujący na uśrednionym koszcie całego personelu wymagał od świadczeniodawcy zapewnienia lekarza, pielęgniarki i psychologa w godzinach pracy poradni. Przedmiotowa zmiana umożliwi elastyczne dostosowanie pracy personelu poradni do potrzeb pacjentów. Dookreślono minimalne czasy trwania świadczeń realizowanych na miejscu w poradni. Czas poszczególnych świadczeń opieki zdrowotnej powinien być uzależniony od stanu zdrowia pacjenta, oznacza to, że porada/ wizyta może trwać dłużej jeżeli wymagają tego potrzeby świadczeniobiorcy.
2 lipca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 czerwca 2024 r. w sprawie wysokości wynagrodzenia członków Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych
Członkom Komisji Odwoławczej do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, zwanej dalej "Komisją", przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniu w wysokości:
1500 zł - dla przewodniczącego Komisji,
1500 zł - dla wiceprzewodniczącego Komisji, w przypadku wykonywania zadań przewodniczącego w związku z jego nieobecnością,
1400 zł - dla członka Komisji wyznaczonego do przygotowania i przedstawienia na posiedzeniu projektu orzeczenia Komisji,
1200 zł - dla członków Komisji, z wyłączeniem członków z pkt 1-3
- nie więcej jednak niż 9300 zł miesięcznie.
7 lipca 2024 r. wszedł w życie akt wykonawczy Zmiana zarządzenia w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenie uzależnień
Potrzeba wprowadzenia zmian do zarządzenia Nr 7/2020/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju opieka psychiatryczna i leczenia uzależnień, wynika z opublikowania obwieszczenia Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 25 marca 2024 r. w sprawie taryf świadczeń gwarantowanych z zakresu opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, wprowadzającego nowe taryfy dla świadczeń dla osób z autyzmem dziecięcym, nowy podział porady kompleksowo-konsultacyjnej dla osób z autyzmem dziecięcym z uwzględnieniem finansowania testów diagnostycznych oraz konsylium.
Przedmiotowe zmiany polegają na:
wprowadzeniu w załączniku nr 1 i 1a do zarządzenia zmienianego nowych taryf dla porad kompleksowo- konsultacyjnych dla osób z autyzmem dziecięcym oraz programu terapeutyczno-rehabilitacyjnego dla osób z autyzmem dziecięcym, realizowanych w zakresach: świadczenia dla osób z autyzmem dziecięcym lub innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju, świadczenia psychiatrycznego ambulatoryjnego dla dzieci i młodzieży, centrum zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży - poradnia zdrowia psychicznego - II poziom referencyjny, centrum zdrowia psychicznego dla dzieci i młodzieży - II poziom referencyjny oraz nowych taryf dla porad lekarskich w zakresie świadczenia dla osób z autyzmem dziecięcym lub innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju,
wprowadzeniu do przepisu regulującego sposób rozliczania sesji grupowych, wyłączenia w stosunku do grupowych zajęć terapeutycznych realizowanych w ramach programu terapeutyczno-rehabilitacyjnego dla osób z autyzmem dziecięcym,
modyfikacji przepisu regulującego stosowanie wskaźników korygujących, w związku z nową wyceną świadczeń,
poszerzeniu przepisu dotyczącego sposobu postępowania w przypadku absencji uczestników sesji grupowej, o grupowe zajęcia terapeutyczne realizowane w ramach programu terapeutyczno-rehabilitacyjnego dla osób z autyzmem dziecięcym,
dodaniu nowych jednostek redakcyjnych regulujących:
sposób postępowania z wynikiem testu diagnostycznego wykonanego w ramach porady kompleksowo- konsultacyjnej dla osób z autyzmem dziecięcym - diagnostycznej
sposób realizowania i dokumentowania konsylium w przypadku udzielenia porady kompleksowo- konsultacyjnej dla osób z autyzmem dziecięcym - diagnostycznej
okoliczności sprawozdawania do Funduszu co najmniej jednej grupy problemów w związku z diagnozą psychologiczną, w przypadku udzielenia świadczeń w zakresie zespołu/ośrodka środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży - I poziom referencyjny
sposób dokumentowania działań podejmowanych wobec rodzin i przedstawicieli ustawowych dzieci i młodzieży, w ramach wizyty osoby prowadzącej terapię środowiskową
sposób rozliczania grupowych zajęć terapeutycznych w ramach programu terapeutyczno-rehabilitacyjnego dla osób z autyzmem dziecięcym
9 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej
Jedną z kluczowych zmian jest modyfikacja definicji ośrodka współpracującego poziomu II –jest on obecnie definiowany jako podmiot leczniczy działający w województwach dolnośląskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, pomorskim, śląskim lub wielkopolskim. Ośrodek ten musi zapewniać zarówno ambulatoryjne, jak i hospitalizacyjne świadczenia kardiologiczne, być pozytywnie zaopiniowany przez konsultanta wojewódzkiego oraz współpracować z regionalnym ośrodkiem koordynującym.
Kolejna zmiana dotyczy wydłużenia okresu realizacji świadczeń z 3 do 6 miesięcy. Zmiana ta ma na celu lepsze dostosowanie harmonogramu świadczeń do rzeczywistych potrzeb pacjentów oraz umożliwienie dokładniejszej oceny efektów programu.
Wprowadzono również modyfikacje w zakresie raportowania wyników programu pilotażowego. Rozporządzenie teraz wymaga sporządzania sprawozdań okresowych, częściowych i końcowych we współpracy z Funduszem. Dodatkowo został nałożony obowiązek sporządzenia sprawozdania częściowego do 24 lipca 2024 r., obejmującego okres od 26 listopada 2021 r. do 31 marca 2024 r.
Ocena wyników programu pilotażowego będzie dokonywana na podstawie sprawozdań częściowych i końcowych. Raporty te, sporządzane przez Fundusz we współpracy z krajowym ośrodkiem koordynującym, mają być przekazywane ministrowi zdrowia wraz z analizą i oceną realizacji programu.
Fundusz oraz krajowy ośrodek koordynujący są zobowiązani do przekazania ministrowi zdrowia raportu częściowego do 31 lipca 2024 r. oraz raportu końcowego w terminie 3 miesięcy od dnia sporządzenia sprawozdania końcowego. Zmiana ta ma na celu zapewnienie terminowego i dokładnego monitorowania postępów programu pilotażowego.
13 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego dotyczącego oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy
Został wydłużony okres trwania programu do 30 czerwca 2025 r.
13 lipca 2024 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 67/2024/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie świadczenia w szpitalnym oddziale ratunkowym oraz w zakresie świadczenia w izbie przyjęć
Wprowadzane zmiany mają na celu zwiększenie wartości stawek ryczałtów dobowych określonych dla SOR i IP i są realizacją zobowiązania nałożonego przez Ministra Zdrowia na Prezesa NFZ. Nowa wycena ma zostać zastosowana od 1 lipca 2024 r. i wynika z rekomendacji nr 48/2024 z 24 maja 2024 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Celem realizacji powyższego, zmianie uległa stawka bazowa określona dla SOR oraz IP oraz wartości wag punktowych poszczególnych kategorii stanu zdrowia pacjenta w SOR i IP.
13 lipca 2024 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 66/2024/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 12 lipca 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej
Wprowadzone zmiany mają na celu zmianę wysokości ryczałtów miesięcznych określonych dla świadczeniodawców realizujących umowy z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej poprzez uwzględnienie wzrostu najniższego wynagrodzenia wprowadzonego ustawą z dnia 8 czerwca 2017 r. o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw. Uwzględniono również rekomendację nr 48/2024 z dnia 24 maja 2024 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej zaakceptowaną przez Ministra Zdrowia i opublikowaną, w formie obwieszczenia, w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji Oceny Technologii Medycznej i Taryfikacji.
W związku z tym o 9,57%, uległa zmianie stawka bazowa określona dla świadczeniodawców udzielających świadczeń w obszarach zabezpieczenia, w których świadczenia są realizowane przez kilka (więcej niż jeden) podmiotów zakwalifikowanych do PSZ. Ponadto zwiększeniu o 9,57% uległy ceny porady lekarskiej oraz wizyty pielęgniarskiej wpływające na wysokość składowej ryczałtu za liczbę udzielonych porad lekarskich i wizyt pielęgniarskich. Takie zwiększenie wartości poszczególnych elementów składowych ryczałtu miesięcznego doprowadzi do wzrostu wartości zawartych ze świadczeniodawcami umów o ok. 9,57%. Takiemu samemu zwiększeniu, o 9,57%, mają podlegać wysokości ryczałtów miesięcznych określone przez dyrektorów dla świadczeniodawców realizujących niniejsze świadczenia jako jeden podmiot w obszarze.
15 lipca 2024 r. weszło w życie zarządzenie Nr 65/2024/DGL Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 4 lipca 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie warunków zawierania i realizacji umów na realizację zalecanych szczepień ochronnych w aptece
Modyfikacja przepisów zarządzenia ma charakter techniczny, polegający na zmianie sposobu wnioskowania o zawarcie umowy na realizację zalecanych szczepień ochronnych w aptece - na formę elektroniczną.
Wnioski o zawarcie umowy na realizację zalecanych szczepień ochronnych w aptece złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia, rozpatruje się na dotychczasowych zasadach. Zmiany w zakresie wyceny szczepień określonej w Katalogu produktów rozliczeniowych wprowadzone zarządzeniem wynikają z obwieszczenia Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie rekomendacji nr 48/2024 z dnia 24 maja 2024 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.
16 lipca 2024 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 69/2024/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie warunków umów o udzielanie onkologicznych świadczeń kompleksowych
Zarządzeniem zmieniającym zarządzenie Nr 3/2022/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 3 stycznia 2022 r. w sprawie warunków umów o udzielanie onkologicznych świadczeń kompleksowych wprowadza się zmiany wynikające z publikacji:
obwieszczenia Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie w sprawie rekomendacji nr 48/2024 z dnia 24 maja 2024 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej,
obwieszczenia Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji z dnia 25 czerwca 2024 r. w sprawie taryf świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego w obszarze chorób przewodu pokarmowego.
16 lipca 2024 r. weszło w życie Zarządzenie Nr 68/2024/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju leczenie szpitalne oraz leczenie szpitalne - świadczenia wysokospecjalistyczne
W wyniku konsultacji dotyczących pierwszego projektu zarządzenia z 27 czerwca 2024 r. 21 podmiotów zgłosiło 78 uwag i opinii. W przeważającej części uwagi dotyczyły taryfikacji grup oraz zmian w charakterystyce grup. Uwagi te nie mogły zostać uwzględnione. Przedmiotowe zmiany zostały dokonane przez Fundusz w całości na podstawie właściwych Obwieszczeń Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie taryf świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego oraz odpowiednich raportów Agencji. Uwagi dotyczące współczynników korygujących z załącznika nr 3e nie zostały uwzględnione. Współczynniki te mają charakter pomostowy do czasu taryfikacji świadczeń z danej sekcji. W związku z tym usunięto współczynniki dla świadczeń z sekcji F i G, jednocześnie wprowadzono wybrane grupy z sekcji A, M i N do czasu taryfikacji tych obszarów. W zakresie niektórych ze zgłoszonych uwag (17) konieczne jest przeprowadzenie szerszej analizy oraz konsultacji z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Wprowadzono w ostatecznej wersji zarządzenia zmiany w załącznikach nr 3c (14 uwag), 3d i 18 do zarządzenia. Uwagi 5 podmiotów wykraczały poza przedmiot konsultowanego projektu i nie zostały uwzględnione w ostatecznym kształcie zarządzenia.
Przedmiotem prac legislacyjnych w lipcu były następujące projekty:
2 lipca 2024 r do konsultacji publicznych przekazano projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2025 r.
Z przeprowadzonej analizy wynika, że koszty własne sprzedaży składników krwi oraz koszty wykonywanych na tych składnikach czynności dodatkowych w większości są na poziomie wyższym od poziomu opłat obowiązujących w 2024 r. W związku z powyższym, w projekcie zaproponowano zmianę wysokości opłat, tj. podwyższenie opłat uwzględniające średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2023 r. ogłoszony w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z 15 stycznia 2024 r. w sprawie średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2023 r. Wskaźnik ten, zgodnie z przywołanym komunikatem, wyniósł 111,4 (wzrost cen o 11,4%).
3 lipca 2024 r. do konsultacji publicznych przekazano projekt rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej
W trakcie obowiązywania stanu epidemii i stanu zagrożenia epidemicznego część świadczeniodawców działających w ramach systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, skoncentrowała się w całości albo w części na realizacji specyficznych zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19. Spowodowało to ograniczenie pozostałej działalności tych podmiotów, zgodnej z zakresem ich kwalifikacji. Dodatkowo sytuacja pandemiczna wpłynęła na ogólne obniżenie aktywności tych świadczeniodawców, co spowodowane było zarówno restrykcjami epidemicznymi jak i zmniejszoną skłonnością pacjentów do korzystania z planowych świadczeń opieki zdrowotnej.
Zgodnie z rekomendacją nr 48/2024 z dnia 24 maja 2024 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji Fundusz powinien zwiększyć o 1,09% wolumen świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych w formie ryczałtu PSZ, w celu skompensowania świadczeniodawcom wzrostu kosztów działalności spowodowanego inflacją oraz wzrostem kosztów wynagrodzeń personelu zatrudnionego na podstawie umów cywilnoprawnych, będącego pośrednim skutkiem realizacji ustawy z dnia 26 maja 2022 r. o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych oraz niektórych innych ustaw.
5 lipca 2024 r. do konsultacji publicznych przekazano projekt Rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej
Projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej przez wprowadzenie do wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, zwanego dalej „wykazem”, nowego świadczenia opieki zdrowotnej pn.: „Podanie autogenicznego osocza
bogatopłytkowego lub fibryny bogatopłytkowej”. Nowe świadczenie obejmuje przygotowanie oraz podanie autogenicznego osocza bogatopłytkowego lub fibryny bogatopłytkowej, jak również podanie autogenicznego osocza bogatopłytkowego lub fibryny bogatopłytkowej sporządzonych przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi.
Wprowadzane zmiany projektowanym rozporządzeniem mają wpłynąć pozytywnie na dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej realizowanych z wykorzystaniem bezpiecznej terapii o potwierdzonej skuteczności klinicznej oraz na racjonalizację wydatkowania środków publicznych.
10 lipca 2024 r. do konsultacji publicznych przekazano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie formularza Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia dla inwestycji pozostających bez wpływu na zakres udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej
Rozporządzenie jest odpowiedzią systemu na walkę ze skutkami epidemii COVID-19 i ma przyczynić się do budowania wzmocnienia, zrównoważenia i odporności systemu ochrony zdrowia. Wsparcie systemu ochrony zdrowia umożliwi niwelowanie skutków negatywnych zjawisk będących pokłosiem epidemii, które są widoczne w systemie ochrony zdrowia. W opiece zdrowotnej, jednym z głównych obszarów wymagającym wsparcia są inwestycje, które będą miały na celu poprawę zdolności reagowania systemu ochrony zdrowia w sytuacjach kryzysowych oraz wzmocnienie długofalowej odporności tego systemu.
Nowym instrumentem inwestycyjnym, który ma służyć budowaniu odporności systemu ochrony zdrowia jest Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Dzięki wsparciu inwestycyjnemu z KPO, nastąpi poprawa funkcjonowania podmiotów leczniczych i wzmocnienie bazy infrastrukturalnej. Konieczność wprowadzenia zmian wynika z potrzeby dostosowania oceny inwestycji do wymogów KPO i kryteriów sformułowanych w tzw. kamieniach milowych oraz z ograniczonego terminu przeprowadzenia, zakończenia i rozliczenia inwestycji finansowanych ze środków KPO (II kwartał 2026 r.).
10 lipca 2024 r. do konsultacji publicznych przekazano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie formularza Instrumentu Oceny Wniosków Inwestycyjnych w Sektorze Zdrowia dla inwestycji skutkujących zmianą zakresu udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej
Rozporządzenie jest odpowiedzią na walkę ze skutkami epidemii COVID-19 i jego celem jest przyczynienie się do budowania wzmocnienia, zrównoważenia i odporności systemu ochrony zdrowia. Wsparcie systemu ochrony zdrowia umożliwi niwelowanie skutków negatywnych zjawisk będących pokłosiem epidemii, które są widoczne w systemie ochrony zdrowia. W opiece zdrowotnej, jednym z głównych obszarów wymagających wsparcia są inwestycje, które będą miały na celu poprawę zdolności reagowania systemu ochrony zdrowia w sytuacjach kryzysowych oraz wzmocnienie długofalowej odporności tego systemu.
Nowym instrumentem inwestycyjnym służącym budowaniu odporności systemu ochrony zdrowia jest Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Dzięki wsparciu inwestycyjnemu z KPO, nastąpi poprawa funkcjonowania podmiotów leczniczych i wzmocnienie bazy infrastrukturalnej. Konieczność wprowadzenia zmian wynika z potrzeby dostosowania oceny inwestycji do wymogów KPO i kryteriów sformułowanych w tzw. kamieniach milowych oraz z ograniczonego terminu przeprowadzenia, zakończenia i rozliczenia inwestycji finansowanych ze środków KPO (II kwartał 2026 r.).
15 lipca 2024 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w zakresie kompleksowej opieki nad pacjentem z wczesnym zapaleniem stawów
Projekt wprowadza zmianę polegającą na doprecyzowaniu jednego z celów programu pilotażowego, jakim jest opracowanie krajowych wytycznych postępowania diagnostyczno- leczniczego wraz ze standardami prowadzenia elektronicznej dokumentacji medycznej w zakresie opieki nad świadczeniobiorcami z wczesnym zapaleniem stawów, poprzez dodanie odpowiednich jednostek chorobowych według obowiązującej Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych. Dodatkowo, w przypadku rezygnacji świadczeniobiorcy z udziału w programie pilotażowym, z przyczyn niezależnych od świadczeniodawcy, umożliwiono realizatorom opieki WZS rozliczenie wszystkich dotychczas zrealizowanych świadczeń opieki zdrowotnej wynikających z Indywidualnego Planu Opieki wczesnego zapalenia stawów (IPO WZS) na rzecz tego świadczeniobiorcy. Przedmiotowa regulacja pozwoli uzyskać świadczeniodawcom zwrot poniesionych kosztów za zrealizowane świadczenia.
16 lipca 2024 r. do konsultacji społecznych przekazano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych
Projektowane rozporządzenie ma na celu:
zapewnienie, że przy określaniu stopnia zaawansowania nowotworów wykorzystywana będzie ta rewizja klasyfikacji nowotworów złośliwych TNM (tumor modus metastases), zwana „TNM”, która jest wskazana w wytycznych postępowania diagnostyczno- leczniczego w onkologii, wydawanych przez towarzystwa naukowe lub zespoły naukowe. Klasyfikacja TNM, podobnie jak inne klasyfikacje podlega ciągłym aktualizacjom, uwzględniającym postęp medycyny. Obecnie rozporządzenie przewiduje stosowanie siódmej rewizji, a w Rzeczypospolitej Polskiej stosowana jest już zarówno ósma i dziewiąta rewizja (która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. i dotyczy tylko niektórych lokalizacji nowotworów).
wprowadzenie kodu, który będzie mógł być wykorzystany w przypadku wystąpienia masowego napływu wysiedleńców do identyfikacji nowej grupy uprawnionych. Z doświadczeń Ministerstwa Zdrowia związanych z zapewnieniem prawa do świadczeń opieki zdrowotnej obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym, wynika, że w przypadku napływu dużej grupy osób, której odrębna ustawa o charakterze tymczasowym przyzna prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, istotne jest jak najszybsze wdrożenie rozwiązań pozwalających na identyfikację takiej grupy w celu sprawnego finansowania i rozliczania udzielonych im świadczeń zdrowotnych. W związku z powyższym proponuje się wskazanie kodu oznaczonego symbolem MN, który będzie stosowany przez świadczeniodawców w przypadku, gdy będą udzielać takiej grupie świadczeń na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących czasowo, w szczególności uwzględniających dyrektywę Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami. Umożliwi to rejestrowanie takich przypadków, jeszcze przed wydaniem aktów wykonawczych, które w późniejszym okresie doprecyzują wymogi dotyczące dokumentów potwierdzających prawo takich osób do świadczeń;
zapewnienie Narodowemu Funduszowi Zdrowia informacji o dacie sporządzenia opisu badań rezonansu magnetycznego (RM) i tomografii komputerowej (TK). Po zniesieniu limitów finansowania świadczeń rezonansu magnetycznego i tomografii komputerowej odnotowano znaczącą poprawę dostępności do tych świadczeń. Sygnalizowane są natomiast długie czasy oczekiwania na uzyskanie opisu tych badań, dlatego konieczne jest monitorowanie także okresu jaki pacjent u poszczególnych świadczeniodawców oczekuje na uzyskanie wyników udzielonego świadczenia.
19 lipca 2024 r. do konsultacji publicznych przekazano projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie programu pilotażowego w centrach zdrowia psychicznego
Zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie programu pilotażowego w centrach zdrowia psychicznego, ma na celu wydłużenie czasu udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w ramach programu pilotażowego o pół roku, do dnia 30 czerwca 2025 r. Wydłużenie okresu realizacji programu pilotażowego umożliwi wdrożenie i zaadaptowanie przetestowanych w ramach pilotażu rozwiązań systemowych w zakresie ochrony zdrowia psychicznego. Działania wdrożeniowe zostaną podjęte w oparciu o analizę wskaźników programu pilotażowego.
Zwiększenie stawki ryczałtu do kwoty 75,74 zł zaproponowane w § 1 pkt 2 projektu jest wynikiem zatwierdzenia przez Ministra Zdrowia w dniu 13 czerwca b.r. Rekomendacji nr 48/2024 z dnia 24 maja 2024 r. Prezesa Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji w sprawie zmiany sposobu lub poziomu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Zmieniona stawka ryczałtu, ma zastosowanie do rozliczania świadczeń udzielanych od 1 lipca 2024 r. wobec czego w rozporządzeniu wprowadzono przepis przejściowy, który umożliwia zastosowanie nowej stawki ryczałtu od dnia 1 lipca 2024 r.
🟠 ŻYWNOŚĆ
1 lipca 2024 r. weszło w życie Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do liczby i nazw stałych paneli naukowych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności
W art. 28 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 określono dziesięć paneli naukowych odpowiedzialnych za dostarczanie opinii naukowych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności, każdy w swoim zakresie kompetencji. Jednym ze wspomnianych paneli jest panel ds. materiałów pozostających w kontakcie z żywnością, enzymów oraz substancji pomocniczych w przetwórstwie. Zmiana została wprowadzona, ponieważ ze względu na ciągły postęp techniczny i naukowy, który zwiększa złożoność procesu oceny ryzyka, w połączeniu z potrzebą przyjmowania co roku dużej liczby opinii naukowych panel ds. materiałów pozostających w kontakcie z żywnością, enzymów oraz substancji pomocniczych w przetwórstwie napotyka trudności w zarządzaniu swoim obciążeniem pracą, również pod względem wymaganej wiedzy fachowej.
2 lipca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1662z dnia 11 czerwca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793 w sprawie tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych i środków nadzwyczajnych regulujących wprowadzanie do Unii niektórych towarów z niektórych państw trzecich, wykonujące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 i (WE) nr 178/2002
Zmiany obejmują:
tymczasowe zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych przesyłek żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt z niektórych państw trzecich - wymieniono je w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego, oraz w sprawie wprowadzenia specjalnych warunków regulujących wprowadzanie do Unii niektórych przesyłek żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami, oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego, zanieczyszczenia barwnikami Sudan, rodaminą B i toksynami roślinnymi - wymieniono je w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
nałożenie na Komisję obowiązek dokonywania - w regularnych odstępach czasu nieprzekraczających sześciu miesięcy - przeglądu wykazów zawartych w załącznikach do wspomnianego rozporządzenia wykonawczego w celu uwzględnienia nowych informacji związanych z ryzykiem dla zdrowia ludzkiego i niezgodnością z przepisami Unii
29 lipca 2024 r. weszło w życie rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2024/1874z dnia 8 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/2235 ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 i (UE) 2017/625 w odniesieniu do wzorów świadectw zdrowia zwierząt, wzorów świadectw urzędowych i wzorów świadectw zdrowia zwierząt/świadectw urzędowych do celów wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek niektórych kategorii zwierząt i towarów oraz urzędowej certyfikacji dotyczącej takich świadectw
W Rozporządzeniu ustanowiono przepisy dotyczące wzorów świadectw do celów wprowadzania do Unii i przemieszczania w obrębie terytorium Unii przesyłek niektórych kategorii zwierząt i towarów. W szczególności w załącznikach III i IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/2235 ustanowiono wzory świadectw do celów wprowadzania do Unii przesyłek niektórych produktów pochodzenia zwierzęcego oraz niektórych produktów złożonych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, a także do celów niektórych rodzajów przemieszczania zwierząt w przypadku badania przedubojowego na terenie gospodarstwa pochodzenia lub uboju z konieczności poza rzeźnią.