top of page

Biuletyn Informacyjny - Listopad 2025

ree

ZDROWIE I LEKI


Prezes NFZ odroczył aż do 31 grudnia 2026 r. obowiązek realizowania wszystkich świadczeń uzdrowiskowych.

W praktyce oznacza to, że w wielu sanatoriach część świadczeń wciąż nie będzie dostępna. Sanatoria nie muszą jeszcze świadczyć zabiegów we wszystkich kierunkach leczniczych, jakie ma dane uzdrowisko (np. kardiologicznym, pulmonologicznym, ortopedycznym). NFZ wskazuje, że celem jest zapewnienie ciągłości świadczeń i umożliwienie placówkom dostosowania się do nowych wymogów bez ryzyka ograniczenia dostępności dla pacjentów. Sanatoria otrzymały dodatkowy czas na poszerzenie swojej oferty, co daje im pewność utrzymania kontraktów z NFZ i większą swobodę w negocjowaniu umów na kolejny rok.

 


Uszczelnienie zasad poboru składki z emerytur lub rent zagranicznych


Nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ma na celu wyeliminowanie luk prawnych dotyczących pobierania składek od osób otrzymujących emerytury lub renty z państw UE, EFTA i UK.

Chodzi o sytuacje braku zgodności przepisów w zakresie transgranicznej opieki zdrowotnej w stosunku do wymogów prawa unijnego oraz występowania tzw. luk prawnych w zakresie uregulowań prawnych dotyczących pobierania składek na ubezpieczenie zdrowotne z emerytur i rent transferowanych na rachunki bankowe z innych państw  członkowskich Unii Europejskiej (UE) lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i Zjednoczonego Królestwa  Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (UK). NFZ nabywa dzięki tej zmianie prawo do informowania banku o podleganiu polskiemu ubezpieczeniu zdrowotnemu z tytułu pobierania emerytury lub renty osoby, której wypłaca on takie świadczenie z państwa członkowskiego UE lub EFTA lub UK. W takich sytuacjach następuje zmiana właściwego ustawodawstwa i NFZ, jako instytucja miejsca zamieszkania w rozumieniu przepisów o koordynacji, ma obowiązek informować instytucje właściwe innych państw członkowskich o unieważnieniu dokumentów potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej na koszt tych instytucji. W przypadku osób, których będzie to dotyczyło, NFZ, na podstawie omawianego przepisu, będzie upoważniony do przekazania bankowi nowej informacji na temat zmienionego statusu osoby pobierającej emeryturę lub rentę wypłacaną przez bank, który z kolei będzie obowiązany do dokonania zgłoszenia takiej osoby do ubezpieczenia zdrowotnego.

 


Powołanie Ośrodków Eksperckich Chorób Rzadkich


Zasadniczym zadaniem OECR jest zapewnienie pacjentom z określoną chorobą rzadką lub grupą chorób rzadkich dostępu do nowoczesnej diagnostyki oraz wysokospecjalistycznej, koordynowanej opieki medycznej. Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE z dnia 9 marca 2011 r. w sprawie stosowania praw pacjentów w transgranicznej opiece zdrowotnej European Union Committee of Experts on Rare Diseases (EUCERD) opracował jednolite zalecenia i rekomendacje dotyczące powoływania OECR w państwach członkowskich. Zgodnie z zaleceniami EUCERD, OECR powinny być nominowane przez ministra zdrowia.

 


Centralna e-rejestracja na świadczenia zdrowotne — od 1 stycznia 2026 r.


Centralna elektroniczna rejestracja pozwoli na uproszczenie i przyspieszenie procesu rejestracji na świadczenia opieki zdrowotnej oraz zapewni świadczeniobiorcom łatwiejszy dostęp do informacji o dostępności terminów u wszystkich świadczeniodawców, m.in. za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta. Od 1 stycznia 2026 r. centralna e-rejestracja będzie funkcjonowała na podstawie ustawy, która nałoży na świadczeniodawców obowiązek integracji z systemem w zakresie określonym w aktach wykonawczych. Co oznacza, że stanie się rozwiązaniem obowiązkowym. Placówki, które chcą skorzystać z dofinansowania na dostosowanie swoich systemów w ramach pilotażu, mogą się zgłaszać do 1 grudnia 2025 r.


 


Wdrożenie w ustawie prawo wodne przepisów dyrektywy dotyczącej jakości wody w kąpieliskach


Najważniejsze zmiany:

  1. Ustawa wprowadza definicję dużej liczby kąpiących się, przez którą rozumie się przez to liczbę kąpiących się, którą rada gminy uznaje za dużą, uwzględniając w szczególności wcześniejsze tendencje lub udostępnianą infrastrukturę lub udogodnienia, albo inne środki podjęte w celu promowania kąpieli.

  2. Doprecyzowanie, że klasyfikacja jakości wody w kąpielisku jest dokonywana na podstawie bieżącego sezonu kąpielowego oraz trzech poprzedzających sezonów kąpielowych.

  3. Wprowadzenie definicji stałego zakazu kąpieli, który trwa co najmniej przez jeden pełny sezon kąpielowy.

  4. Wprowadza obowiązek dla Głównego Inspektora Sanitarnego przekazywania wykazu kąpielisk na dany sezon kąpielowy również do Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”.

  5. Doprecyzowanie obowiązku ostrzegania ludności za pomocą jasnego i prostego systemu ostrzegania, a także informowania ludności o przyczynach zanieczyszczenia oraz o podjętych działaniach na podstawie profilu wody w kąpielisku.

  6. Doprecyzowanie obowiązku prowadzenia odpowiedniego nadzoru w celu umożliwienia przeprowadzenia kontroli w sytuacji, w której profil wody w kąpielisku wskazuje na możliwość rozmnożenia sinic.

  7. Doprecyzowanie konieczności równomiernego rozłożenia w całym sezonie kąpielowym harmonogramu pobierania próbek, również w przypadku kąpielisk, dla których sezon kąpielowy nie przekracza 8 tygodni.

  8. Doprecyzowanie procedury działania w przypadku stwierdzenia, że jakość wody w kąpielisku nie spełnia obowiązujących wymagań. Nałożenie na Państwową Inspekcję Sanitarną jasnych obowiązków i procedur.

  9. Ustanowienie jasnej i szybkiej procedury międzynarodowego informowania o przypadkach, w których dorzecze przekraczające granice państwa polskiego powoduje transgraniczne oddziaływania na jakość wody w kąpielisku, co może stwarzać zagrożenie dla zdrowia publicznego, bezpieczeństwa kąpiących się.

 


Wprowadzenie nowego sposobu oceny potwierdzania kwalifikacji Osoby Wykwalifikowanej


Celem projektowanej regulacji jest umożliwienie bardziej elastycznego dostosowania tych zasad do zmieniających się warunków prawnych i społecznych. Kandydat na Osobę Wykwalifikowaną, zgodnie z art. 48 ust. 1 Prawa farmaceutycznego, musi wykazać się odpowiednim wykształceniem, znajomością języka polskiego, wiedzą, umiejętnościami oraz stażem pracy. Projekt rozporządzenia wprost określa, że dokumentem potwierdzającym spełnienie wymagań w zakresie wykształcenia i wiedzy będzie dyplom magistra farmacji.

Inni kandydaci zobowiązani będą do przedstawienia suplementu do dyplomu i świadectwa ukończenia studiów podyplomowych. Projekt przewiduje też, że weryfikacja wiedzy będzie odbywać się poprzez analizę zaliczonych przedmiotów, wskazanych w zamkniętym katalogu wynikającym z ustawy.

W przypadku Osoby Kompetentnej wymagania są inne – brak tu katalogu przedmiotów czy obowiązku odbycia stażu pracy. Potwierdzenie kwalifikacji będzie opierać się na analizie dokumentów wskazanych w rozporządzeniu – ocenianych indywidualnie pod kątem doświadczenia w zakresie wytwarzania produktów terapii zaawansowanej (tzw. wyjątek szpitalny).

 


Wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej jakości wody pitnej


W projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi określone zostały minimalne wymagania jakościowe dla wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Wymagania te obejmują: parametry mikrobiologiczne (dotyczące bezpieczeństwa zdrowotnego w odniesieniu do mikroorganizmów), parametry chemiczne (dotyczące zawartości chemikaliów w wodzie), parametry wskaźnikowe (dotyczące parametrów istotnych dla określenia, jak funkcjonują urządzenia wykorzystywane do produkcji i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, oraz dla oceny jej jakości), dodatkowe wymagania chemiczne, wymagania radiologiczne (dotyczące zawartości substancji promieniotwórczych w wodzie) oraz parametry istotne dla oceny ryzyka w wewnętrznych systemach wodociągowych (bakterie z rodzaju Legionella i ołów).


Najważniejsze kwestie, które reguluje rozporządzenie:

  1. Do monitorowania jakości wody stosowane są metody analizy, w tym metody referencyjne, metody zwalidowane z uwzględnieniem charakterystyk wykonania analiz oraz metody alternatywne.

  2. Precyzują warunki dla pobierania próbek na potrzeby kontroli zgodności niektórych parametrów chemicznych, w szczególności miedzi, ołowiu i niklu, pobierane są z kranu konsumentów bez uprzedniego spłukiwania, w ciągu dnia przez losową próbkę o objętości jednego litra; jako rozwiązanie alternatywne można stosować metody z ustalonym okresem stagnacji, które lepiej odzwierciedlają sytuację, pod warunkiem że na poziomie strefy zaopatrzenia nie prowadzi to do mniejszej liczby przypadków niezgodności niż przy użyciu losowej metody dziennej.

  3. Określone zostały miejsca i sposób pobierania próbek do badań bakterii Legionella w ciepłej wodzie użytkowej w wewnętrznych systemach wodociągowych obiektów priorytetowych. Miejsca pobierania do badania próbek ciepłej wody pozwalające na ocenę wewnętrznej instalacji wodociągowej, poza siecią wodociągową, w celu wykrywania bakterii Legionella sp. ma się odbywać w: punkcie czerpalnym zlokalizowanym najdalej od urządzenia podgrzewającego wodę, punkcie wypływu z urządzenia podgrzewającego wodę lub najbliższego punktu czerpalnego i punktach na powrocie wody cyrkulacyjnej.

  4. Rozporządzenie określa, jak często należy badać ciepłą wodę w systemach wewnętrznych. Częstotliwość ta jest zależna od stopnia ryzyka związanego z jakością wody, szczególnie w odniesieniu do bakterii Legionella. W razie wykrycia zagrożenia mikrobiologicznego wymagane są natychmiastowe działania naprawcze i dodatkowe badania w celu potwierdzenia skuteczności podjętych działań.

  5. Rozporządzenie nakłada na dostawców wody obowiązek niezwłocznego zgłaszania wszelkich niezgodności z wymaganiami jakości wody do odpowiednio właściwego inspektora sanitarnego lub wojskowego inspektora sanitarnego właściwego terytorialnie wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej, wraz z wyjaśnieniem przyczyn problemu i planem działań naprawczych.

  6. Rozporządzenie nakłada na właścicieli lub zarządców nieruchomości obowiązek regularnego przekazywania odpowiednio inspektorowi sanitarnemu lub wojskowemu inspektorowi sanitarnemu właściwego terytorialnie wojskowego ośrodka medycyny prewencyjnej sprawozdań z badań jakości wody, szczególnie w zakresie ryzyka związanego z obecnością Legionelli lub ołowiu.

 


Uporządkowana została struktura organizacyjna dyspozytorni medycznej, poprzez wprowadzenie stanowiska administratora wojewódzkiego Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM) oraz pracownika administracyjnego, wykonującego zadania na rzecz dyspozytorni medycznej.

 


Deregulacje w rejestrze endoprotezoplastyk


Projektowane rozporządzenie wyraźnie wskazuje, że przekazywanie do rejestru endoprotezoplastyk danych dotyczących badań sekcyjnych wszczepionej endoprotezy nie jest wymagane. Wynika to z braku konieczności wykonywania takich badań w praktyce medycznej, co sprawia, że raportowanie danych ich dotyczących jest niezasadne i nieprzydatne dla celów monitoringu jakości leczenia oraz skuteczności procedur endoprotezoplastyki.

 


Aktualizacja katalogu minimalnych funkcjonalności systemu teleinformatycznego SWD PRM (Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego)


Ustawa z dnia 24 kwietnia 2025 r. o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmianę w zakresie definicji Systemu Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego. System ten zapewnia obsługę łączności radiowej i telefonicznej oraz możliwość generowania statystyk dla ww. rodzajów łączności. W projekcie rozporządzenia dodano funkcjonalność SWD PRM pozwalającą na monitorowanie przez Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego przebiegu zdarzeń obsługiwanych przez dyspozytorów medycznych oraz zespoły ratownictwa medycznego, w tym zdarzeń, których skutki spowodowały stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób oraz zdarzeń z użyciem czynników CBRNE (czynniki chemiczne, biologiczne, radiologiczne, nuklearne oraz wybuchowe, które ze względu na swoje właściwości zostały użyte lub mogły zostać użyte w sposób celowy do wywołania zagrożenia dla życia i zdrowia ludzi, zwierząt, mienia oraz środowiska naturalnego). Projekt zakłada także wyodrębnienie w SWD PRM infrastruktury koniecznej do szkolenia obecnych i przyszłych użytkowników tego systemu, w tym studentów kierunków medycznych, którzy muszą odbywać praktyki w dyspozytorniach medycznych i zespołach ratownictwa medycznego.

 


Określenie nowych wskaźników jakości opieki kardiologicznej


Wskaźniki jakości opieki kardiologicznej będą oceniały szybkość i kompleksowość procesu diagnostyki kardiologicznej, skuteczność leczenia, efektywność koordynacji procesu leczenia oraz zapewnienia ciągłości leczenia. Określone w projektowanym rozporządzeniu wskaźniki jakości opieki kardiologicznej uwzględniają zakres świadczeń opieki zdrowotnej dotyczący opieki kardiologicznej realizowany przez ośrodki kardiologiczne zakwalifikowane na dany poziom zabezpieczenia opieki kardiologicznej. Wartości minimalne i docelowe wskaźników jakości opieki kardiologicznej określone zostały na podstawie analizy obecnej sytuacji w obszarze kardiologii, w tym analizy danych dotyczących programu pilotażowego opieki nad świadczeniobiorcą w ramach sieci kardiologicznej realizowanego na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia.

 

 

ree

bottom of page