➤𝗪𝘆𝗴𝗿𝗮𝗹𝗶𝘀́𝗺𝘆 dla naszego klienta sprawę przed 𝗞𝗜𝗢 (sygn. KIO 1010/24) w sprawie dostaw leków do programów lekowych do szpitala wojewódzkiego.
🔸Szpital odrzucił ofertę naszego Klienta wskazując jako podstawę prawną art. 226 ust 1 pkt 5 PZP (zamawiający odrzuca ofertę, jeśli jej treść jest niezgodna z warunkami zamówienia), a w uzasadnieniu faktycznym wpisał: "brak produktu zaoferowanego na aktualnej liście do realizacji programu lekowego B.33".
W imieniu naszego klienta wnieśliśmy odwołanie bowiem w naszej ocenie Zamawiający naruszył zasadę uczciwej konkurencji i przejrzystości postępowania, poprzez:
𝟭. powołanie w uzasadnieniu faktycznym odrzucenia oferty wymagania, który nie był wskazany w treści warunków zamówienia
𝟮. zaniechanie wezwania do wyjaśnienia treści oferty, mimo powzięcia wątpliwości po otrzymaniu pisma konkurenta.
W toku postępowania zamawiający wyjaśniał, iż chodziło o obwieszczenie ministra zdrowia w sprawie wykazu leków refundowanych. Odnosząc się do drugiego zarzutu szpital podnosił, że nasz klient mógł samodzielnie złożyć dokumenty dowodzące, iż jego oferta jest zgodna z SWZ.
🔸𝗜𝘇𝗯𝗮 𝗽𝗼𝗱𝘇𝗶𝗲𝗹𝗶ł𝗮 𝗻𝗮𝘀𝘇𝗲 𝘇𝗱𝗮𝗻𝗶𝗲 𝗻𝗮𝗸𝗮𝘇𝘂𝗷𝗮̨𝗰 𝘇𝗮𝗺𝗮𝘄𝗶𝗮𝗷𝗮̨𝗰𝗲𝗺𝘂:
𝟭. unieważnienie odrzucenia oferty
𝟮. powtórzenie czynności badania i wyboru ofert wraz z uwzględnieniem oferty naszego Klienta
🔸𝗪 𝘂𝘇𝗮𝘀𝗮𝗱𝗻𝗶𝗲𝗻𝗶𝘂 𝗜𝘇𝗯𝗮 𝘄𝘀𝗸𝗮𝘇𝗮ł𝗮:
𝟭. W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego Strony postępowania są związane treścią SWZ, zaś po terminie składania ofert Zamawiający nie ma prawa zmieniać treści warunków zamówienia ani również wyinterpretować z treści SWZ wymagań, których tam nie zawarł. W konsekwencji Zamawiający nie jest uprawniony do stosowania w toku oceny ofert wymagań nowych to jest takich, które nie zostały wskazane w treści SWZ.
𝟮. Zamawiający może zastosować sankcję w postaci odrzucenia oferty wyłącznie wtedy, gdy jest w stanie wykazać co w ofercie wykonawcy nie jest zgodne z warunkami zamówienia i w jaki sposób ta niezgodność występuje - w konfrontacji z klarownie wskazanymi wymaganiami SWZ. Zamawiający nie może poprzestać na własnej interpretacji treści oferty, a winien zadać wykonawcy jasne pytania w tym zakresie. Dokonanie rzetelnej oceny złożonych ofert jest także przejawem zachowania zasady uczciwej konkurencji w postępowaniu, polegającej również na w sumiennym wypełnieniu obowiązków, które na zamawiającego nakłada ustawodawca w toku przeprowadzenia postępowania, tak aby właściwie zabezpieczyć interes wszystkich uczestników procesu udzielania zamówień publicznych.
3. Dokumenty nie wymagane postanowieniami SWZ, nie podlegają ocenie przez zamawiającego to jest ani na korzyść, ani na niekorzyść wykonawcy, w ramach obowiązującej zasady równego traktowania wykonawców w stosunku do obowiązującej SWZ.