top of page

Jakie klauzule powinny pojawić się w umowie o świadczenie usług edukacyjnych?

Jakie klauzule powinny pojawić się w umowie?


Należy podkreślić, że umowa o świadczenie usług edukacyjnych regulowana jest przepisami kodeksu cywilnego. Jeśli uczelnia zdecyduje się zawrzeć ze studentem umowę powinna zadbać o to aby znalazły się w niej zapisy chroniące uczelnię, ale również takie, które nie będą stanowić klauzul abuzywnych czyli niedozwolonych.

 

  1. Miejsce i datę zawarcia umowy.


Miejscem zawarcia umowy jest siedziba uczelni. Należy pamiętać, że w razie braku formalnego podpisania umowy – przystąpienie do nauki może być równoznaczne z zawarciem umowy. Ramy czasowe podpisania umowy będą podyktowane datą wpisu na listę studentów i złożeniem ślubowania. Uczelnia dla uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości powinna zawierać umowy ze studentami po wpisie na listę studentów i złożeniu ślubowania.


  1. Strony umowy.


Stronami są:


  • Uczelnia (pełna nazwa, adres, NIP, REGON, reprezentacja),

  • Student (imię, nazwisko, numer PESEL, adres).


Niedopuszczalne jest podpisanie umowy przez rodzica lub kandydata.

Warto dodać klauzulę o zmianie danych kontaktowych — student ma obowiązek poinformować uczelnię o ich zmianie.


  1. Przedmiot i zakres usług.


Uczelnia musi wskazać kierunek, na którym studiuje student oraz tryb studiów.


  1. Warunki odpłatności za studia.


W pierwszej kolejności należy pamiętać, że wśród szczególnie istotnych, gwarancji praw studenta należy wskazać obowiązek ustalenia przez uczelnię opłat pobieranych od studentów oraz ich wysokości przed rozpoczęciem rekrutacji. Do czasu ukończenia studiów przez osoby przyjęte na studia w ramach konkretnej rekrutacji, uczelnia nie może wprowadzać nowych opłat, a zwiększenia wysokości opłat, może dokonać raz w roku akademickim i nie więcej niż o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w poprzednim roku kalendarzowym, ogłoszony przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.  Należy również mieć na uwadze, że uczelnia jest zobowiązana zamieścić informację o wysokości i rodzaju opłat w BIP na swojej stronie podmiotowej. Uprawnienie to wynika z ustawy, jeśli jednak uczelnia decyduje się na zawarcie ze studentem umowy to powinna uregulować kwestię zasad i terminów wzrostu czesnego w  tym dokumencie.


Następnie należy wskazać, że ustawa o szkolnictwie wyższym bardzo wyraźnie wskazuje katalog usług, za które uczelnia publiczna może pobierać opłaty, niejednokrotnie wskazując także wysokość tych opłat. Zgodnie z ustawą uczelnia niepubliczna może pobierać opłaty wyłącznie związane z kształceniem, a wysokość tych opłat nie może przekraczać kosztów niezbędnych do prowadzenia studiów i wdrażania strategii uczelni. Konkretne zestawienie opłat podlega obowiązkowemu opublikowaniu w BIP na stronie podmiotowej uczelni. Jeżeli szkoła pobiera od studentów opłaty niezgodnie z opublikowanym katalogiem oraz wbrew ustawowym ograniczeniom, może w konsekwencji naruszyć przepisy prawa i zostać ukarana.


Jakie opłaty może pobierać uczelnia?


  1. opłaty za kształceniem na studiach niestacjonarnych;

  2. opłaty związane z powtarzaniem określonych zajęć na studiach stacjonarnych z powodu niezadowalających wyników w nauce;

  3. opłaty związane z kształceniem na studiach w języku obcym;

  4. opłaty związane z prowadzeniem zajęć nieobjętych programem studiów;

  5. opłaty związane z kształceniem cudzoziemców na studiach stacjonarnych w języku polskim.

  6. opłaty za przeprowadzenie rekrutacji;

  7. opłaty za przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się;

  8. Opłaty za wydanie indeksu i legitymacji studenckiej oraz duplikatów tych dokumentów;

  9. opłaty za wydanie dodatkowego odpisu dyplomu ukończenia studiów lub odpisu suplementu do dyplomu w języku obcym,

  10. opłaty za wydanie duplikatu dyplomu ukończenia studiów i suplementu do dyplomu;

  11. opłaty za korzystanie z domów studenckich i stołówek studenckich.

 

Należy pamiętać, że maksymalną wysokość opłat za wydanie oraz za uwierzytelnianie dokumentów czy też przeprowadzenie rekrutacji reguluje Rozporządzenie w sprawie studiów. Wszystkie inne opłaty, które uczelnia publiczna wprowadzi do swoich umów należy uznać za sprzeczne z ustawą. W przypadku uczelni niepublicznej należy pamiętać, żeby dokumentować wysokość kosztów, które mają wpływ na wysokość opłaty, i zachowywać tę dokumentację przez czas odpowiadający okresowi przedawnienia roszczeń studentów, doktorantów albo absolwentów, dotyczących prawidłowości wysokości uiszczonej opłaty, gdyż w przypadku sporów może to być niezbędna dokumentacja, by wykazać prawidłowość działania uczelni.

 


  1. Zasady rozwiązania umowy.


Oprócz opłat uczelnie często w umowach regulują kwestie rozwiązania umowy i okresu wypowiedzenia umowy. Należy przy tym pamiętać, że uczelnia w tym zakresie zobowiązana jest stosować przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Wydając zatem decyzję o skreśleniu, aby student utracił faktycznie prawa studenckie, decyzja musi ulec uprawomocnieniu. Dodatkowo przed podjęciem decyzji o skreśleniu uczelnia wszczyna postepowanie administracyjne. Warto więc wskazując okresy wypowiedzenia umowy mieć na uwadze czas trwania postępowania i termin uprawomocnienia się decyzji.


W tym zakresie warto uregulować:

  • przypadki rozwiązania umowy przez uczelnię

  • przypadki rozwiązania przez studenta (np. rezygnacja ze studiów),

  • terminy wypowiedzenia.

  • Warto dodać zapis o obowiązku wzajemnego rozliczenia (np. zwrot nadpłaconego czesnego).


Uwaga: uczelnia nie może zastrzegać kar umownych za rezygnację ze studiów — może jedynie żądać zapłaty za faktycznie zrealizowaną część świadczenia.


 

  1. RODO – klauzula informacyjna.

  1. Oświadczenia studenta o zapoznaniu się z regulaminami wewnętrznymi uczelni.

 

bottom of page